ServCity to projekt badawczy, którego celem jest wdrożenie mobilności autonomicznej. Właśnie ruszają testy na ulicach Londynu. Badania te od lat wspiera Nissan, a na ulicach brytyjskiej stolicy spotkamy teraz elektrycznego Leafa.
Brytyjski Fundusz Inteligentnej Mobilności ma budżet wynoszący 100 milionów funtów. Wśród wspierających go firm jest m. in. Nissan czy Hitachi Europe, a także Uniwersytet w Nottingham. Celem jest wdrożenie pojazdów autonomicznych w miejskie aglomeracje. Badanie obejmuje nie tylko przygotowania samochodów do samodzielnej jazdy, ale także przystosowanie systemów miejskiej infrastruktury do optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów technicznych i nowych technologii.
W ciągu trzech lat firmy biorące udział w projekcie będą pracować nad standardem, który ma umożliwić autonomicznym pojazdom pokonywanie przeszkód na drodze, co przyczyni się do szybszego ich wdrożenia w brytyjskich miastach. – Nasza rola w projekcie ServCity polega na opracowaniu technologii pozwalającej przewidywać i bezpiecznie reagować na innych uczestników ruchu drogowego, takich jak piesi, rowerzyści i samochody. Ponadto, opracowujemy precyzyjne i niezawodne rozwiązania lokalizacyjne – mówi Nick Blake, główny strateg ds. innowacyjności w Hitachi Europe.
Ostatnie miesiące upłynęły nad przygotowaniem symulacji i próbach na prywatnych torach testowych, by wreszcie wyruszyć na publiczne drogi. Rozpoczęły się testy systemu ServCity na ulicach Londynu. Samochód CAV (pojazd autonomiczny) ServCity, zbudowany w październiku 2021 r. na bazie elektrycznego Nissana Leaf, zostanie poddany testom w złożonym środowisku miejskim – w samym centrum Londynu. W poruszaniu się po gęstej sieci londyńskich ulic, system ServCity wykorzystuje m. in. czujniki krawędzi jezdni, tworząc mapę infrastruktury, która przyczyni się w przyszłości do rozwijania świadomość samochodu CAV. – ServCity to idealny przykład wdrożenia autonomicznych pojazdów na szeroką skalę, aby usprawnić przemieszczanie się osób i towarów oraz aby inteligentna mobilność stała się faktem. Rozpoczęcie testów w Londynie to dla projektu ServCity ważny kamień milowy – zapewnia Edward Mayo, menedżer projektu w Connected Places Catapult.
Połączenie symulacji przeprowadzonych podczas testów, badania doświadczeń użytkowników i testy w warunkach rzeczywistych, dostarczy informacji na temat możliwości wykorzystania potencjału przyszłych rozwiązań z zakresu mobilności w miastach i przyspieszy ich wdrożenie. ServCity skupia się na trzech głównych obszarach, jakimi są technologia, ludzie oraz skalowalność. Projekt pomoże uczynić samochody autonomiczne bardziej przyjaznymi dla użytkownika, ale również da pewność, że samochód będzie mógł szybko i w bezpieczny sposób zareagować na wszystkie wyzwania ruchu ulicznego. – Rozpiera nas duma z faktu, że możemy być częścią projektu ServCity. Jesteśmy ciekawi prób samochodów testowych, które prowadzone są na elektrycznych Nissanach Leaf – mówi Bob Bateman, menadżer projektu z ramienia Nissana. – Nasza Strategia Inteligentnej Mobilności dąży do wdrożenia mobilności przyszłości – bardziej elektrycznej, autonomicznej i połączonej. Nie możemy doczekać się współpracy z partnerami ServCity przy realizacji tego celu – dodał.