NesoBus od Grupy Polsat Plus. To pierwszy wodorowy autobus stworzony od podstaw

 |  Aleksander Karwowski

Na tę premierę czekały rynki w Polsce i Europie związane z zeroemisyjnym transportem publicznym. Grupa Polsat Plus wraz ze swoją spółką ZE PAK w końcu zaprezentowały pierwszy zbudowany zupełnie od podstaw autobus wodorowy.

Inne dotychczas wyprodukowane i wdrażane na lokalne rynki pojazdy to konstrukcje modyfikowane z już istniejących autobusów – czy to spalinowych czy elektrycznych. Konstruktorzy i inżynierowie nowego „wodorowca” chwalą się, że ich prototyp to w pełni wymyślony pod użycie tego rewolucyjnego paliwa pojazd. Czy zawojuje europejskie rynki?

30 maja odbyła się światowa premiera NesoBusa. Zaprojektowanego od podstaw autobusu wodorowego (fot. Grupa Polsat Plus)

Grupa Polsat Plus wraz ze swoją spółką ZE PAK, odpowiedzialną za produkcję i dystrybucję wodoru, planują zintensyfikowane działania inwestycyjne właśnie w ten sektor energetyki. Konin – dziś kojarzony z „brudnym paliwem” jakim jest bez wątpienia węgiel brunatny, zasilający cały zespół sąsiednich elektrowni, już niebawem będzie wiodącym w kraju centrum produkcji energii z odnawialnych źródeł energii – wiatru, słońca, atomu, a niebawem także będzie tu powstawał wodór, jako paliwo zasilające elektryczne silniki. Jednym z ważniejszych elementów nowej strategii grupy ze słońcem w logo, jest wykorzystanie swojego zielonego paliwa do zasilania pojazdów transportu publicznego. To właśnie transport publiczny (autobusy, kolej), a niebawem także pojazdy osobowe, będą rewolucjonizować życie lokalne. Stąd Grupa Polsat Plus zapowiadała od miesięcy budowę własnego autobusu wodorowego, który ma być zupełnie wyjątkowy.

NesoBus – premiera polskiego autobusu wodorowego Grupy Polsat Plus i ZE PAK

30 maja w końcu zaprezentowano prototyp takiego pojazdu. Nazywa się NesoBus. To konstrukcja Polska, stworzona przez tutejszych specjalistów ze wsparciem fachowców ze świata. Jak zwraca uwagę Grupa Polsat Plus, zanieczyszczenia w miastach, które emitują autobusy zasilane chociażby ropą, to ogromne zagrożenie dla zdrowia publicznego. „NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5” – informuje spółka i dodaje, że ich autobus nie tylko nie truje środowiska, ale także oczyszcza powietrze. Zasila go bowiem silnik elektryczny, zasilany wodorem. „Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana” – wyjaśnia zasady działania pojazdu Grupa Polsat Plus.

NesoBus ma zrewolucjonizować transport zbiorowy w Polsce i na innych rynkach (fot. Grupa Polsat Plus)

Skąd człon „Neso” w nazwie marki nowego autobusu? To skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. Jak zapewniają konstruktorzy, pojazd na jednym tankowaniu wodoru osiąga zasięg 450 km, a zatankowanie go „pod korek” trwa zaledwie kwadrans. To wielka przewaga nad autobusami elektrycznymi, które ładowane są nawet kilka godzin. NesoBus zużywa 8 kg wodoru na 100 km. Ma też optymalne dla miast wymiary, które są wypadkową badań rynkowych. Wodorowiec ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących. Jest tak zaprojektowany, że można łatwo zmieniać w nim zbiorniki wodorowe czy modyfikować go pod potrzeby poszczególnych miast. Zajmuje się tym zespół 25 konstruktorów, który w ramach zamówienia przygotuje optymalny pojazd. Design NesoBusa zaprojektowało renomowane włoskie studio Torino Design, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon. Co istotne, autobus ma już europejską homologację, którą uzyskał po 65 dniach testów. Produkowany będzie w Polsce, w fabryce w Świdniku, która jest obecnie budowana. Produkcja NesoBusa ruszyć ma z początkiem 2023 roku. Docelowo z taśm zjeżdżać ma 100 pojazdów rocznie.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

„Zielony Transport Publiczny” szansą na elektryczny autobus dla mniejszych miast

1,2 mld złotych przeznaczył Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w programie, który ma pomóc zrewolucjonizować transport publiczny w mniejszych ośrodkach miejskich. „Zielony Transport Publiczny” ruszył w lipcu br. Z zabezpieczonych w nim środków korzystają już miasta …

Czy wodór może zaburzyć stosunki wodne w ekosystemie?

Dzisiaj pewna odmiana. Mam swoje przemyślenia i zdanie na temat wykorzystania wodoru w motoryzacji. Nie oznacza to jednak, że zamykam się na poglądy innych. Poznając ich opinie poszerzam swoją wiedzę i spojrzenie na dany temat. Temu służyła rozmowa z Panią Hanną Marliere , która sama o sobie mów…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com