Sport – Rajdy

Rajd Dakar – dobry start elektrycznego Audi

 |  Redakcja

Zakończył się tegoroczny Rajd Dakar. Najlepsza załoga elektrycznego Audi RS Q e-tron, za kierownicą którego zasiadał Mattias Ekstrom, zajęła ostatecznie dziewiąte miejsce. Carlos Sainz uplasował się na dwunastej pozycji.

W tegorocznym rajdzie Dakar, Audi wystawiło trzy załogi. Kierowcy: Mattias Ekstrom, Carlos Sainz i Stéphane Peterhansel zasiedli za kierownicami elektrycznych pojazdów, startując w klasyfikacji generalnej i klasie FIA T1.U: Ultimate Prototyp. W tej drugiej grupie klasyfikowane były tylko pojazdy tej marki. Rajdowy pojazd Audi wyposażono w napęd elektryczny, coś pod maską znajdował się także silnik spalinowy. Konwencjonalna jednostka napędowa zasilała jednak wyłącznie akumulatory, które dostarczały moc silnikom elektrycznym na obu osiach pojazdu. Trzy startujące auta przejechały w trakcie rywalizacji ponad 24 tysiące kilometrów po pustyni. To trzy razy więcej niż podczas testów, odbywających się przed rozpoczęciem sportowych zmagań.

Druga część rajdu to mieszanka małych i dużych wydm. (fot. Audi)

Już podczas prologu (odcinek specjalny 1B) Carlos Sainz uplasował się na trzeciej pozycji za Sebastienem Loeb i Nasserem Al-Attiyah. Kolejny odcinek wygrał, wyprzedzając drugiego z kierowców o 38 sekund, a jego kolega z zespołu Stéphane Perethansel zajął trzecie miejsce. Na piątej uplasował się trzeci z kierowców. W całym rajdzie jeszcze dziesięciokrotnie kierowcy z zespołu Audi stawali na różnych stopniach podium. Ostatecznie tegoroczny Rajd Dakar wygrał Nasser Al-Attiyah, drugi był Sebastien Loeb, a trzeci Yazeed Al Rajhi. Wśród kierowców teamu Audi, najlepszy okazał się Mattias Ekstrom, który do prowadzącego po dwunastu odcinkach specjalnych i przejechaniu ponad ośmiu tysięcy kilometrów, stracił dwie godziny i czterdzieści minut. Dwunasty w stawce Carlos Sainz osiągnął linię mety tracąc do lidera niespełna cztery godziny. 

To pierwszy pustynny rajd, w którym Audi wystawiło elektryczne pojazdy. (fot. Audi)

– Od ponad czterech dekad nasza marka imponuje swoimi innowacjami w sportach motorowych – teraz także w tym najtrudniejszym rajdzie świata. RS Q e-tron powstało w iście ekspresowym tempie, bo gotowość do startów osiągnęło w nieco ponad rok. Wszystkie trzy egzemplarze Audi wystartowały w nowej klasie T1 Ultimate dla pojazdów niskoemisyjnych – podkreślał po rajdzie Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. – Jeździłem po pustyni wieloma pojazdami koncepcyjnymi, ale Audi RS Q e-tron na wydmach jest po prostu rewelacyjne. Elektryczny napęd z dobrym momentem obrotowym idealnie pasuje do mojego stylu jazdy – mówił Stéphane Peterhansel, dakarowy weteran, posiadacz czternastu zwycięstw w tym trudnym rajdzie. Francuz, zasiadający za kierownicą RS Q e-tron ze swoim rodakiem Edouardem Boulangerem, wygrał dziesiąty etap. Było to jego 82. etapowe zwycięstwo w Rajdzie Dakar. Ostatecznie zajął on odległą pozycję, gdyż podczas pierwszych etapów uszkodził poważnie zawieszenie, tracąc kilkadziesiąt godzin.

Audi RS Q e-tron to elektryczny pojazd, posiadający teś silnik soeliniwy zasilający akumulatory. (fot. Audi)

W Rajdzie Dakar doskonale spisywał się Carlos Sainz. Ten wszechstronny zawodnik startujący od kilku lat w pustynnych rajdach, odnosił spektakularne sukcesy w rajdach samochodowych. Jest dwukrotnym Mistrzem Świata w rajdach samochodowych WRC – 1990 i 1992. – Szczególnie w drugiej połowie rajdu trasy były typowo dakarowe, czyli bardzo zróżnicowane i wymagające, z mieszanką tras terenowych, małych i dużych wydm oraz trudnej nawigacji – mówił na mecie Carlos Sainz. – Wraz z naszymi inżynierami, w trakcie rajdu coraz bardziej poprawialiśmy ustawienia naszego samochodu. Bardzo za to dziękuję wszystkim inżynierom i technikom – dodał. Hiszpan ma na swoim koncie nie tylko dwa mistrzowskie tytuły rajdowe. Trzykrotnie wygrywał Rajd Dakar. Kolejne pustynne zmagania na początku 2023 roku.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Elektromobilność spod znaku czterech pierścieni

W 2021 roku Audi podwoiło liczbę aut elektrycznych w swojej ofercie. W tym roku na rynku pojawiły się dwa premierowe pojazdy: Audi e-tron GT i Q4 e-tron, potwierdzając tym samym kierunek rozwoju nowych produktów tej marki w przyszłości.  Potwierdzeniem nadchodzących zmian jest inwestycja …

Nissan Ariya Single Seater – z szosy na tor wyścigowy

Nissan oficjalnie zaprezentował pojazd koncepcyjny Ariya Single Seater. Jednomiejscowy samochód studyjny o wysokich osiągach ma udowodnić, że elektryczny układ napędowy modelu Ariya może zostać wykorzystany w bolidzie przeznaczonym na tory wyścigowe. Jednomiejscowy pojazd koncepcyjny swoją styliz…

Toyota Yaris GR H2

Chyba nikt się tego nie spodziewał, ale Toyota zdecydowała się na przeszczepienie technologii wodorowej debiutującej kilka lata wcześniej w modelu Mirai, do swojej supergwiazdy z napędem AWD. W ten sposób powstał Yaris GR H2. Elektrosceptycy – jeśli nawet nie gloryfikują diesli – to uważają, ż…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com