Rząd swoje, a samorządy swoje. Spór o wzór nalepki

 |  Aleksander Karwowski

Z końcem stycznia resort klimatu zaprezentował wzór nalepki, która będzie upoważniać kierowców do wjazdu do stref czystego transportu w polskich miastach. Umieszczona na przedniej szybie pojazdu, ma być wyraźnym znakiem dla służb egzekwujących przepisy w takich strefach, że dany samochód spełnia odpowiednie normy obowiązujące w strefach.

Zaprezentowany wzór to zielony prostokąt o wymiarach 10 cm szerokości na 5 cm wysokości, ze wskazaniem nazwy gminy i numerem rejestracyjnym pojazdu. Innych graficznych „fajerwerków” tu brak, a sama nalepka wygląda dość oszczędnie, może też i nieczytelnie. Takie zarzuty wobec zaprezentowanego wzoru przedkładają polskie organizacje zrzeszające samorządy. Unia Metropolii Polskich, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Alarm Smogowy zgłosiły swoje uwagi do ministerialnego projektu rozporządzenia. – Przygotowaliśmy bardzo przejrzystą i nawiązującą bezpośrednio do rozwiązań innych państw Unii Europejskiej grafikę, która ma charakter ponadlokalny. Obecna propozycja Ministerstwa Klimatu i Środowiska odbiega od rozwiązań z innych państw UE, do czego powinniśmy dążyć jako państwo członkowskie. Liczymy, że Ministerstwo wsłucha się w oddolny głos samorządu terytorialnego oraz organizacji branżowych i pozarządowych w tym zakresie – mówi Adam Wieczorek, wiceprezydent Miasta Łódź, reprezentujący Unię Metropolii Polskich w pracach nad Strefami Czystego Transportu.

Wzory nalepek proponowane przez stowarzyszenia samorządowe (fot. Unia Metropolii Polskich)

W ocenie samorządowców, po zastosowaniu ministerialnego wzoru, pojazdy spełniające surowe wymogi wjazdu do stref czystego transportu nie będą mogły prawdopodobnie wjechać do strefy w innym mieście niż tym, które jest zapisane na nalepce. Oznacza to też konieczność pozyskania każdej kolejnej nalepki na szybę odpowiadającej strefie do której chce się wjechać. Samorządowcy apelują o uniwersalny wzór, który umożliwi wjazd to stref niskoemisyjnych w całym kraju. Dodatkowo postulują o umieszczenie na nalepce numeru rejestracyjnego pojazdu (celem lepszej identyfikacji) oraz zawarcie w niej cyfry (w skali od 1 do 6) odpowiadającą klasie spełnianej przez dany pojazd normie emisji spalin EURO. Każda nalepka miałaby zawierać także unikalny numer. Samorządowcy krytykuję też grafikę ministerialnej nalepki, a właściwie jej brak. – W oparciu o oznakowania przyjęte w Unii Europejskiej proponujemy zastosowanie dla silników benzynowych i innych napędów niewykorzystujących oleju napędowego nalepki okrągłej, a dla silników Diesla – nalepki kwadratowej. Naszym zdaniem celowe jest również zastosowanie dodatkowej nalepki sześciokątnej w kolorze ciemnej zieleni pozwalającej identyfikować pojazdy dopuszczone decyzją Rady Miasta (np. dla mieszkańców z obszaru strefy). Nalepka ta powinna zawierać poza innymi wymaganymi elementami również datę ważności związaną z zakończeniem możliwości wjazdu do strefy – tłumaczy Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Przypomnijmy, że obecnie w Polsce nie obowiązuje ani jedna strefa czystego transportu, jednak zaawansowane prace nad stworzeniem takiej są czynione w Krakowie. Przymierzają się do tego też inne metropolie w kraju.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Polacy coraz częściej myślą o samochodach na prąd

Ford Mustang Mach-E w październiku zajął trzecie miejsce wśród najchętniej kupowanych aut elektrycznych w naszym kraju.Na zakup tego samochodu zdecydowało się 41 osób. Według najnowszego raportu „Go Electric. Climate Countdown”, opublikowanego przez Forda, Polacy w znacznej części uważają, że …

„Zielony Transport Publiczny” szansą na elektryczny autobus dla mniejszych miast

1,2 mld złotych przeznaczył Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w programie, który ma pomóc zrewolucjonizować transport publiczny w mniejszych ośrodkach miejskich. „Zielony Transport Publiczny” ruszył w lipcu br. Z zabezpieczonych w nim środków korzystają już miasta …

10 proc. elektryków w samorządowej flocie. Zmiana terminu? Rząd mówi: Nie

Od 1 stycznia tego roku polskie samorządy powinny w swojej flocie pojazdów posiadać minimum 10 proc. samochodów z napędem elektrycznym. Mówi o tym wprost zapis ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku. To drugi termin wymiany pojazdów spalinowych na zeroemisyjn…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com