Skuteczne hamowanie w trosce o środowisko

 |  Redakcja

Klocki hamulcowe to jedna z najważniejszych części eksploatacyjnych w samochodzie mająca ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Kluczowym elementem klocka jest materiał cierny użyty do jego wytworzenia. Decyduje on o skuteczności hamowania, o działaniu hamulca w różnych temperaturach, a także o tym, czy powstający w trakcie hamowania pył stanowi duże zagrożenie dla środowiska.

Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej jak klocki działają w elektrykach i znaleźć takie, które są nie tylko skuteczne, ale i przyjazne dla środowiska.

Ale po kolei…

Jak już zapewne dobrze wiecie, w odróżnieniu od spalinówek, samochody elektryczne i hybrydowe (ale w mniejszym już stopniu) wykorzystują silnik elektryczny do spowolnienia pojazdu.

Kluczem jest tzw. rekuperacja, czyli odzysk energii kinetycznej. Podczas zwalniania silnik zaczyna działać jak prądnica, a odzyskana energia trafia do akumulatorów. Dzięki temu auto zauważalnie wytraca prędkość. Im mocniejsza rekuperacja tym rzadziej dochodzi do użycia tradycyjnych hamulców. Większość hamowań odbywa się z niewielką siłą, dlatego elektryki około 90% codziennego hamowania w pełni zawdzięczają wykorzystywaniu silnika elektrycznego.

Niższa eksploatacja materiału ciernego może doprowadzić do korozji tarcz hamulcowych oraz pojawienia się na powierzchni klocków tlenków, które zmienią charakterystykę tarcia. W konsekwencji może to prowadzić do opóźnionej reakcji hamulców.

Zadaniem producentów jest więc opracowanie klocków hamulcowych do mniej intensywnej eksploatacji, przy minimalizacji ryzyka powstania przedwczesnej awarii układu.

Opracowaniem klocków dedykowanych pojazdom elektrycznym i hybrydowym zajęła się min. polska firma Lumag z siedzibą w Budzyniu, posiadająca najnowocześniejszą fabrykę materiałów ciernych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Innowacyjna technologia oraz wykorzystanie najwyższej jakości surowców zaowocowały powstaniem nowego produktu – BRECK Electro, zawierającego nową recepturę przyjaznego dla środowiska materiału ciernego LU 651. Przeprowadzone przez Dział Badań i Rozwoju firmy Lumag testy potwierdziły, że jest to optymalne rozwiązanie dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że ze względów ekologicznych do produkcji klocków BRECK Elektro nie wykorzystuje się miedzi, która stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zwierząt i ludzi.  Powstające podczas hamowania drobiny dostają się do powietrza i osadzają na drogach. Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia braku stali w LU 651, dzięki czemu powstające klocki są odporne na korozję.

Kolejną istotną kwestią podczas podróżowania samochodem elektrycznym jest komfort jazdy. Praca silnika jest niemal bezgłośna, dlatego odgłosy pochodzące z układu hamulcowego mogą być bardziej słyszalne. Według deklaracji producenta klocki BRECK Electro są niezwykle „ciche”, czyli mówiąc językiem fachowców posiadają dobrą charakterystykę wibroakustyczną.

Klocki hamulcowe w pojazdach elektrycznych mają wielki wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Ponieważ samo hamowanie silnikiem elektrycznym nie zawsze jest wystarczające i przy ostrym hamowaniu hydrauliczny układ hamulcowy musi zostać aktywowany.

Klocki BRECK Electro sprawdzą się w sytuacjach ekstremalnych, takich jak hamowanie z maksymalnej prędkości w pełni załadowanym samochodem lub podczas długotrwałego zjazdu górskimi drogami. Wydajność elektrycznego układu napędowego wykorzystywanego jako hamulec jest wtedy niewystarczająca.

Testy i badania materiału LU 651 oraz klocków BRECK Electro będą prowadzone do końca 2022 roku.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com