VOSCO szuka inwestorów

Vosco – pierwszy polski tuz elektromobilności?

 |  Piotr Myszor

Izera ruszyła z przytupem, choć na razie tylko tupta w miejscu. Nieco śmielej idzie w stronę produkcji elektryczny wóz z Kutna, o nazwie Vosco EV2. Konkurencji nie zrobi, bo nawet jeżeli uda się go wprowadzić do produkcji to będzie ona dziesięciokrotnie niższa niż założenia szefów Izery.

Vosco, polski samochód elektryczny z Kutna (fot. FB VOSCO)

Może zresztą Vosco EV2 byłby „Izerą”, gdyby Electromobility Poland nie odeszło od pierwotnego pomysłu tworzenia samochodu osobowego od czystej kartki z wykorzystaniem krajowych rozwiązań. W konkursie na projekt graficzny samochodu Damian Woliński, projektant Vosco EV2 zgłosił swój szkic, mający już na masce stylizowaną literkę K, znaczek Fabryki Samochodów osobowych Syrena w Kutnie (obecnie Vosco) i wszedł do grona 5 projektów, które miały być zmechanizowane. Ostatecznie jednak Electromobility Poland uznało, że większe szanse powodzenia ma projekt oparty o podzespoły kupowane na rynku i opakowane w stylistykę od uznanych projektantów. Zapewne takie podejście ułatwi uruchomienie seryjnej, wielkoskalowej produkcji.

Stojące za Damianem Wolińskim Vosco nie złożyło jednak broni. Po pierwsze samodzielnie przygotowało projekt samochodu osobowego w segmencie B (uzyskując na projekt dofinansowanie z projektów unijnych w wysokości 4,6 mln zł), a więc taki o jakim pierwotnie myślało Electromobnility (obecnie celuje w segment C), a po drugie stanęło do kolejnego konkursu na polski samochód elektryczny (w konsorcjum z firmami EkoEnergetyka Polska i MPower), e-Van i w ramach tego projektu opracowuje krajowego dostawczaka z napędem elektrycznym. Projekt został wybrany do II etapu w kategorii pojazdów z ogniwami paliwowymi FCEV, w którym uczestnicy przygotowują koncepcję zabudowy i dokumentację techniczną pojazdu.

fot. FB VOSCO

Osobowy model ma już jeżdżące prototypy i firma szuka inwestorów, którzy mogliby sfinansować rozpoczęcie produkcji. Czteroosobowe auto segmentu B ma mieć 4221 mm długości, 1719 mm szerokości, 1513 mm wysokości i rozstaw osi 2540 mm. Baterie o pojemności 31,5 kWh mają dać zasięg 290 km w cyklu badawczym WLTP i 210 – 250 km w rzeczywistości. W dużej mierze będzie to zależeć od wyboru trybu jazda, a tych zapowiedziano 3: Normal, Eco i Sport. Ładowanie – od 10-11 godzin z sieciowego gniazdka do 1 godziny z ładowarki o mocy 30 kW. Silnik o mocy ciągłej 115 kW i maksymalnej 175 kW ma maksymalny moment obrotowy 450 Nm.Vosco ma już za sobą jeden projekt elektrycznego samochodu – nową Syrenkę, która zaczęła żyć jako projekt auta spalinowego, a doszła do wariantu na prąd. Ma także w portfolio nieco własnych rozwiązań, które miałyby się znaleźć w modelu EV2. Należą do nich m.in. platforma podwozia, zestaw baterii, systemy ładowania, zespół napędowy (silnik elektryczny z falownikiem i sterownikiem napędu), a także dotykowy wyświetlacz tablicy rozdzielczej oraz dotykowy panel sterowania napędem. Vosco może więc stać się poważnym, choć na razie małoseryjnym graczem na polskim rynku elektromobilności.

#TAGI
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com