Stolica stawia na bezpieczeństwo

Warszawa spowalnia ruch elektrycznych hulajnóg

 |  Redakcja

Obowiązujące od maja 2021 roku przepisy regulujące poruszanie się e-hulajnogami ograniczyły maksymalną prędkość do 20 km/h. W Warszawie powstanę wyznaczone strefy, w których będzie można poruszać się z prędkością do 12 km/h. Wyznaczone zostaną także miejsca parkingowe.

Elektryczne hulajnogi w krótkim czasie zyskały na popularności (fot. Piotr Robakowski)

Chyba każdy zna obrazki porzuconych przypadkowo e-hulajnóg. To ogromny kłopot szczególnie dla osób niedowidzących, które jeszcze nie tak dawno potykały się o porzucony sprzęt. Dochodziło także do częstych kolizji z pieszymi i innymi uczestnikami ruchu. W maju wprowadzono przepisy zaostrzające sposób użytkowania elektrycznych hulajnóg, tych prywatnych i tych udostępnianych przez firmy na minuty. Obecnie prędkość maksymalna to 20 km/h, a użytkownik e-hulajnogi powinien jeździć po ścieżkach rowerowych. Jeśli takowych nie ma, może korzystać z chodnika, ale przepisy nakazują poruszanie się z prędkością porównywalną z pieszymi i przy zachowaniu pierwszeństwa tych drugich.

Warszawa idzie krok dalej, porządkując zasady poruszania się popularnym środkiem transportu, jakim stały się w ostatnich latach elektryczne hulajnogi. Rozmowy z kilkoma operatorami udostępniającymi swój sprzęt trwały kilka miesięcy. – Będziemy obserwować i analizować skuteczność wprowadzanych zmian. Operatorzy udostępnią miastu część danych o przejazdach oraz inne statystyki, mogące ułatwić planowanie sieci parkingów czy infrastruktury dla e-hulajnóg – informują przedstawiciele warszawskiego ratusza.

fot. Piotr Robakowski

Jedną z istotnych zmian jest powstanie specjalnych stref parkowania. Gdy ich nie będzie, to e-hulajnogę można postawić na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. W rzeczywiści e-hulajnogi będzie można parkować w strefach, które dotychczas zarezerwowane były dla rowerów. Niebawem pojawią się specjalne znaki informujące o możliwości pozostawienia w tych miejscach zarówno roweru, jak i elektrycznego jednośladu.

Nowością jest także pojawienie się w aplikacjach mobilnych informacji o strefach postoju dla e-hulajnóg. Tym, którzy nie będą stosować się do nowych przepisów i pojazd pozostawią w niedozwolonych miejscach, grozi mandat w wysokości 123 złotych nałożony przez straż miejską. Najistotniejszą zmianą, poprawiającą przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych, jak również użytkowników e-hulajnóg jest wprowadzenie stref w których można jechać z maksymalną prędkością 12 km/h. Obecnie wszystkie tego typu urządzenia mają blokadę prędkości do 20 km/h. Wolniej e-hulajnogą pojedziemy m. in. na Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie, na Chmielnej na odcinku, gdzie obowiązuje zakaz wjazdu dla aut, oraz na Bulwarach Wiślanych – na odcinku bez wyznaczonej drogi dla rowerów.

Warto zadbać o swoje bezpieczeństwo. (fot. Piotr Robakowski)
#TAGI
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com