Mercedes i amerykańska firma Factorial podpisały umowę o partnerstwie w rozwoju technologii akumulatorów z elektrolitem stałym, które pozwolą zwiększyć zasięg i skrócić czas ładowania pojazdów elektrycznych. Testy pierwszych prototypów ogniw mają się rozpocząć w przyszłym roku.
Opatentowana przez tę firmę technologia Factorial Electrolyte System Technology (FEST™) wykorzystuje stały materiał elektrolitowy, który umożliwia bezpieczne i niezawodne działanie ogniw z materiałami katodowymi i anodowymi o wysokiej pojemności.
Z dzisiejszej perspektywy akumulatory z elektrolitem stałym są jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań technicznych w dziedzinie elektromobilności. Zasadnicza różnica w stosunku do aktualnie istniejących rozwiązań polega na zastosowaniu elektrolitu wykonanego z materiału stałego zamiast tradycyjnie stosowanego elektrolitu ciekłego. Elektrolity stałe umożliwiają znaczną optymalizację bezpieczeństwa akumulatora, a także zastosowanie nowych typów anod, np. litowo-metalowych, które w porównaniu z dzisiaj stosowanymi ogniwami litowo-jonowymi oferują niemal dwukrotnie większą gęstość magazynowanej energii.
Dzięki temu jest szansa zwiększenia zasięgu pojazdów przy jednoczesnym skróceniu czasu ich ładowania. Skonstruowane przez Factorial Energy akumulatory z elektrolitem stałym oferują od 20 do 50 proc. większy zasięg pojazdu na jednym ładowaniu, a także zwiększają bezpieczeństwo przy kosztach produkcji porównywalnych z konwencjonalnymi akumulatorami litowo-jonowymi. Pierwsze zastosowanie nowej techniki ma nastąpić w ciągu najbliższych pięciu lat, początkowo w małych seriach i w ograniczonej liczbie pojazdów.