W styczniu tego roku sprzedano w Polsce 567 samochodów elektrycznych, Najwięcej z nich zarejestrowano w województwie mazowieckim. Przypadek? Wcale tak nie sądzimy.
Z danych udostępnionych przez Instytut Badań Rynku Samochodowego SAMAR wynika, iż w styczniu tego roku w Polsce zarejestrowano 567 nowych samochodów elektrycznych. Liczba ciągle niezbyt imponująca, ale ciekawostką jest, że aż 1/3 wszystkich aut elektrycznych zarejestrowano w województwie mazowieckim. Przypadek? Absolutnie tak nie uważamy.
Na Mazowszu, a głównie w Warszawie, zarejestrowano aż 199 ze wszystkich sprzedanych w naszym kraju aut elektrycznych. To w końcu województwo o największej liczbie ludności. Według danych GUS mieszka tu 5 mln 403 tys. 412 osób – prawie o milion więcej niż w drugim w rankingu województwie śląskim. Poza tym Warszawa i jej okolice to zagłębie firm leasingowych, które finansują wiele zakupów flotowych. Więc nie dziwcie się jeśli w swojej okolicy zobaczycie elektryczne auto firmy kurierskiej z warszawskimi numerami rejestracyjnymi, które nigdy nie widziało ulic polskiej stolicy.
Co jeszcze? Mazowieckie to również województwo o najwyższej średniej wysokości miesięcznych zarobków. W Warszawie i okolicach średnia miesięczna płaca brutto wynosi 6247 zł. To prawie 2 tysiące więcej niż w województwie lubuskim. Mając rezerwę finansową (lub zdolność kredytową) łatwiej wybrać samochód elektryczny niż o połowę tańszy samochód spalinowy.
Inne powody? Oczywiście. To duża sieć dostępnych publicznych ładowarek. W Warszawie i okolicy jest ich 136, a na przykład w Białymstoku 7, a w Zielonej Górze tylko 5.
Warszawa Warszawą, a gdzie jeszcze wybierają elektryki? Na drugim miejscu w rankingu jest województwo śląskie, w którym w styczniu zarejestrowano 54 auta tego typu. Dalej małopolskie i pomorskie – po 52 rejestracje. Na kolejnych miejscach Wielkopolska (50 sztuk) i Dolny Śląsk z 42 rejestracjami. Kto zamyka peleton? Lubelskie, gdzie zarejestrowano 8 aut elektrycznych, a najmniej nabywców pochodzi z województw – lubuskiego i warmińsko-mazurskiego (po 4 rejestracje).
Ze statystycznych ciekawostek. Warszawa (razem z mazowieckim) imponuje liczbą rejestracji samochodów elektrycznych, ale wcale nie okazuje się najbardziej „zelektryfikowanym” województwem w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Na Mazowszu jedno zarejestrowane auto elektryczne (w styczniu 2022) przypada na 271 tysięcy mieszkańców. Kiedy w tym samym czasie jeden z outsiderów, czyli województwo opolskie osiągnęło wskaźnik 1 samochód elektryczny na 109 tysięcy mieszkańców.