Solaris zakontraktował właśnie dwutysięczny autobus elektryczny. W różnych wersjach model Urbino electric wybrało ponad 140 miast w 21 krajach. Pojazdy te trafiły głownie do europejskich odbiorców.
Jeszcze kilka lat temu raczej niewielu wierzyło w elektromobilną rewolucję, tym bardziej w komunikacji zbiorowej. Wciąż większość pojazdów obsługujących komunikację miejską stanowią pojazdy z konwencjonalnym napędem. Liczby pokazują jednak, że nadchodzi odwrót. W 2012 roku w Europie sprzedano zaledwie 15 elektrycznych autobusów. Dziewięć lat później, w 2021 roku, nowe pojazdy elektryczne stanowią już 25 procent rynku.
W ostatnich tygodniach firma Solaris zakontraktowała dwutysięczny, wyprodukowany w podpoznańskim Bolechowie autobus elektryczny. – W elektromobilność inwestujemy od dawna: projektujemy kolejne modele e-busów, rozwijamy technologie elektrycznych układów napędowych, wspieramy inicjatywy w zakresie przechodzenia na transport bezemisyjny – podkreśla Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach. – Od początku podkreślamy, że to właściwy kierunek rozwoju nowoczesnych systemów komunikacji miejskiej. Autobusy elektryczne naszej marki to dziś element codzienności mieszkańców ponad 100 europejskich miast i to dla nas największy powód do dumy – podsumował.
Na liczbę 2000 zeroemisyjnych pojazdów Urbino electric złożyły się zamówienia miejskich przewoźników z ponad 140 miast i 21 europejskich krajów. Przeszło 1300 pojazdów spośród tej puli została dostarczona i już dziś usprawnia komunikację publiczną. Kolejnych 700 elektrycznych modeli będzie wyprodukowana w tym i w kolejnych latach. Bateryjne Urbino wspierają nowoczesny, ekologiczny transport m.in. w Berlinie, Bolzano, Brukseli, Kluż-Napoce, Krakowie, Landshut, Madrycie, Mediolanie, Oslo, Paryżu, Warszawie i Wenecji – to tylko niewielka część spośród miast, gdzie wożą pasażerów.
Swoje doświadczenie w produkowaniu autobusów bateryjnych Solaris rozpoczął w 2011 roku, kiedy to zaprezentowany został pierwszy Urbino electric o długości 8,9 metrów. Od 2012 roku produkowany jest Urbino 12 electric, rok później premierę miał przegubowy Urbino 18 electric. W 2019 roku powstała platforma pod dwuprzegubowe Urbino 24 electric, w 2020 roku zaś premierę miało Urbino 15 LE electric – pierwszy międzymiastowy model w elektrycznej ofercie. W 2021 roku, w 10 lat po premierze swojego starszego odpowiednika, został zaprezentowany najnowszy spośród autobusów bateryjnych: Urbino 9 LE electric. Dziś Solaris produkuje ponad 1500 autobusów rocznie, z czego niemal połowa posiada napędy całkowicie lub częściowo elektryczne.