Komunikacja rowerowa

Mevo reaktywacja. Nowy operator trójmiejskiego systemu roweru miejskiego

 |  Aleksander Karwowski

Po wcześniejszych perturbacjach ze sprawnym prowadzeniem systemu roweru miejskiego w 16 pomorskich gminach, w końcu wyłoniono nowego operatora. Siecią Mevo (łac. mewa) zarządzać będzie hiszpański City Bike Global S.A., który dostarcza rowery i zapewnia ich obsługę m.in. w Barcelonie, Paryżu, Helsinkach i Sztokholmie.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) to stowarzyszenie zrzeszające pomorskie samorządy, którego liderami są gminy tworzące Trójmiasto. Pod koniec 2021 roku udało się wyłonić operatora, który wyposaży i będzie zarządzał dla 16 z nich, projektem Mevo. Mevo to jeden z największych systemów roweru miejskiego w Polsce. Firma będzie kontrolowała aż 4099 jednośladów, z czego około tysiąc z nich będzie mieć formę klasycznego roweru napędzanego mięśniami ludzkich nóg.

Nowe elektryczne rowery systemu Mevo od firmy Vaimoo (fot. Mevo)

Pozostałe 3099 jednośladów będzie posiadać napęd elektryczny, który ułatwi przemieszczanie się po rozległych obszarach nadmorskich. W rozstrzygniętym postępowaniu przetargowym wygrała oferta hiszpańskiej firmy City Bike Global S.A., dla której rowery przygotuje włoski producent Vaimoo. Na mocy kontraktu, cały system będzie obsługiwany przez 6 lat za kwotę 159 mln złotych. Firma skorzysta z już istniejących stacji rowerowych, których jest obecnie 660. Hiszpanie dołożą do tego kolejnych 60. Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, w Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu, czyli w Kosakowie i Kolbudach.

W przeciwieństwie do wcześniejszego systemu, nowy charakteryzuje się zdecentralizowaną siecią ładowania akumulatorów. Powstanie 51 takich publicznych punktów, które ułatwią utrzymanie rowerów w ciągłej gotowości. Jedno naładowanie pozwoli przejechać około 100 km. Jak zapewniają gminy zrzeszone w projekcie – nie zabraknie nowości. Będzie można np. wypożyczyć i jeździć na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią. Stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym jednoślad będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania – co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi.

Ponieważ rowery w systemie należą do produktów IV generacji, nie potrzebują one zaawansowanych stacji blokujących. Można je wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu. Bez zmian pozostanie również system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je – tak jak wcześniej – poza stacjami, a także bezpłatnie rezerwować do 10 minut. Ile to będzie kosztować?

Pomorski system roweru miejskiego jest jednym z największych w Polsce (fot. Mevo)

Znamy już cennik. Do dyspozycji użytkowników będą 2 rodzaje abonamentów: abonament miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 min jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 min na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 groszy, a na tradycyjnym 10 groszy. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu – będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 groszy za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 groszy za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower. Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty.

Za nim jednak Mevo ruszy na sto procent możliwości, czekają użytkowników utrudnienia i testy, w czasie których, korzystanie z rowerów będzie bezpłatne. – Jeżeli nie będzie żadnych odwołań do KIO i umowa zostanie podpisana w styczniu 2022 r., to pierwsze rowery dla mieszkańców metropolii zostaną udostępnione najpóźniej na wiosnę 2023 r. – zapewnia Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo.

#TAGI
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com