Na ulicach Kopenhagi pojawiło się 100 wodorowych taksówek. Nowe pojazdy w stolicy Danii to Toyoty Mirai drugiej generacji z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe. Do 2030 roku wszystkie taksówki w
Danii mają być bezemisyjne.
Zakup 100 Mirai dla Kopenhagi to efekt jednego z największych przetargów publicznych w Danii na usługi taksówkarskie. Władze stolicy wybrały firmę DRIVR na obsługę całego systemu społecznych usług taksówkarskich na terenie miasta. System służy do przewozu dzieci z niepełnosprawnościami, osób z upośledzeniem umysłowym czy pacjentów potrzebujących transportu do szpitala. Mogą z niego korzystać także urzędnicy miejscy oraz przedstawiciele władz publicznych do przejazdów służbowych. Wszyscy uprawnieni będą teraz poruszać się całkowicie bezemisyjnymi wodorowymi samochodami Toyoty.
Branża taksówkowa jest postrzegana jako kluczowa dla ekologicznej transformacji duńskich miast. Dlatego od 2025 roku firmy taksówkowe będą mogły kupić jedynie bezemisyjne samochody, a do 2030 roku żadna taksówka na duńskich drogach nie będzie mogła emitować ani grama spalin.
Zasilany dzięki technologii ogniw paliwowych napęd Mirai nowej generacji jest mniejszy, lżejszy, bardziej wydajny i tańszy w produkcji niż jego poprzedni. Elektryczny silnik ma moc 182 KM i moment obrotowy 300 Nm.
Jednostka ta jest zasilana ogniwami paliwowymi, które produkują prąd na bieżąco w reakcji wodoru z tlenem. Samochód zużywa średnio 0,84 kg/100 km wodoru, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 s. Wodorowa Toyota nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna. Mirai powstał na platformie GA-L o rozstawie osi 2 920 mm, którą dzieli z flagowym Lexusem LS.
Długość auta wynosi 4 975 mm, a szerokość 1 885 mm.