10 proc. elektryków w samorządowej flocie. Zmiana terminu? Rząd mówi: Nie

 |  Aleksander Karwowski

Od 1 stycznia tego roku polskie samorządy powinny w swojej flocie pojazdów posiadać minimum 10 proc. samochodów z napędem elektrycznym. Mówi o tym wprost zapis ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku. To drugi termin wymiany pojazdów spalinowych na zeroemisyjne, bowiem pierwotnie taka zmiana miała nastąpić do 1 stycznia 2020 roku.

Urząd Miejski w Bielsku-Białej już w 2020 roku zakupił elektryczne BMW i3 (fot. UM Bielsko-Biała)

Jednak jak zauważa Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska – mimo apeli samorządów o kolejne przesunięcie tego terminu, nie jest ono możliwe. Sama ustawa o elektromobilności wskazała nie tylko organizacje państwowe na szczeblu centralnym do przewodzenia w „elektrycznej rewolucji” we flotach pojazdów, ale i obliguje do tego właśnie samorządy. Jeśli Polska ma zmierzać do klimatycznej neutralności, to organy władz różnego szczebla powinny zacząć zmiany od siebie. Jednak samorządom przychodzi to z trudem. Jak twierdzi wiceminister w odpowiedzi na interpelację posłanki Małgorzaty Chmiel (KO). – Mając na uwadze konieczność budowania zaufania i pewność prawa, kolejna zmiana nie jest uzasadniona. Skutkowałaby ona kolejnym odłożeniem w czasie wymiany floty pojazdów spalinowych na elektryczne. (…) Mając na uwadze konieczność walki ze zmianami klimatu, w tym przede wszystkim dążenie do poprawy jakości powietrza w miastach, obecne przepisy nie są restrykcyjne. Należy zaznaczyć, że obowiązek dotyczy samochodów osobowych obsługujących urząd, których liczba nie jest znacząca” – podkreśla Zyska.

Bielski „elektryk” służy wydziałowi ochrony środowiska i ogrodnikowi miejskiemu (fot. UM Bielsko-Biała)

Przedstawiciel ministerstwa zauważa też, że kolejna zmiana terminów byłaby niesprawiedliwa dla tych samorządów, które podjęły wysiłek zakupu pojazdów elektrycznych, by zmieścić się w ustawowych terminach. W dodatku, samorządy mogą ubiegać się o środki wspomagające taką inwestycję w ramach programu „Mój elektryk”, który realizuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jest on kierowany do szerokiego grona beneficjentów: osób fizycznych, przedsiębiorców, jednostek samorządu terytorialnego, stowarzyszeń, rolników i innych podmiotów. Ma na celu wsparcie tych podmiotów w pozyskaniu pojazdów elektrycznych. Budżet programu to 700 mln zł.

Od kilku dni po warszawskich ulicach jeżdżą, zakupione przez miasto, elektryczne Renault Zoe. (fot. UM w Warszawie)

Z „Barometru Nowej Mobilności 2019/20”, przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wiemy, że 40 procent gmin w ciągu roku, a 47 procent w ciągu trzech lat chce rozwinąć flotę samochodów elektrycznych wykorzystywanych w ramach wykonywania zadań publicznych. – W zakresie pojazdów publicznego transportu zbiorowego po ulicach wielu miast poruszają się już autobusy elektryczne. Samorządy – wynika z raportu – planują kolejne inwestycje w tym zakresie. Blisko 81 procent gmin stwierdziło, że w ciągu trzech lat flota e-busów zostanie powiększona, a co trzeci samorząd chce zakupić autobusy już w tym roku. Już w tym roku ponad połowa gmin objętych badaniem, zamierza zainwestować w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, a w perspektywie trzech lat – budowę punktów ładowania planuje kolejnych 30 procent – informują eksperci PSPA.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Do 455 km na jednym ładowaniu. Poznańska Policja ma pierwsze „elektryki”

Zeroemisyjna rewolucja w motoryzacji nie omija polskiej Policji, o czym można się przekonać z lektury naszego portalu. Z końcem roku o cztery elektryczne radiowozy wzbogaciła się Komenda Miejska Policji w Poznaniu. To kolejne „elektryki”, które zaczynają stanowić coraz istotniejszą część floty po…

Do Piły docierają pierwsze elektryczne autobusy. Łącznie będzie ich pięć

Piła to kolejne miasto, które zaczyna zmieniać swój tabor przewozowy na zeroemisyjny. W styczniu do tutejszego Miejskiego Zakładu Komunikacji dotarły pierwsze Solarisy Urbino 12 Electric. To obecnie najpopularniejszy model firmy z podpoznańskiego Bolechowa wybierany do transportu zbiorowego w Pol…

Elektryczne Renault kupili warszawscy urzędnicy

Cztery elektryczne Renault Zoe E-tech zakupił Zarząd Oczyszczania Miasta Warszawa. Pojazdy trafią do kontrolerów prowadzących całodobowy monitoring czystości stolicy. Pracownicy Zarządu Oczyszczania Miasta Warszawa będą korzystali z czterech samochodów Renault ZOE E-Tech elektryczne w wersji Z…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com