Nie ma gdzie doładować samochodów elektrycznych? NFOŚiGW szykuje 1,87 mld zł na inwestycje

 |  Aleksander Karwowski

7 stycznia 2022 r. ruszy nabór wniosków w nowym programie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jego realizacja ma sprawić, że w całym kraju powstanie sieci ponad 17 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz 20 stacji wodoru.

W Polsce stacji ładowania jest jak na lekarstwo (fot. Piotr Robakowski)

Dziś poza dużymi ośrodkami miejskimi z doładowaniem pojazdu elektrycznego jest naprawdę trudno. Program NFOŚiGW pn. „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” to szansa pozyskania środków na inwestycje w stacje ładowania m in. dla samorządów, rolników, wspólnot mieszkaniowych czy firm. Jak zapewnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska – dotacje będą bezzwrotne.

Jak wynika z danych ministerstwa, obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 32 tysiące samochodów osobowych z napędem elektrycznym, niemal 1500 elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, około 12 tysięcy elektrycznych motorowerów i motocykli oraz ponad 600 autobusów zasilanych prądem z baterii. – Te liczby będą jednak szybko wzrastać w związku z rozwijaniem programu „Mój elektryk”, który wspiera zakup i leasing aut zeroemisyjnych. Dlatego ministerstwo dostrzega potrzebę równoległej rozbudowy infrastruktury ładowania, czego wyrazem jest nowy program wsparcia ogłoszony przez Narodowy Fundusz – mówi Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.

Na co będzie można przeznaczyć pozyskane środki? Przede wszystkim na utworzenie indywidualnych lub publicznych stacji ładowania, ale także na przebudowę tych już istniejących. Priorytet w uzyskaniu dotacji będą miały przede wszystkim podmioty i samorządy małych i średnich miast. To one bowiem borykają się z niedoborem stacji ładowania pojazdów. Co więcej, Fundusz wraz z Ministerstwem stawiają na budowę ładowarek szybkich i o dużej mocy. – Na razie w Polsce mamy około 1700 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z których tylko nieco ponad 30 procent to punkty ładowania prądem stałym (DC), a niemal 70 procent to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW – zauważa Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednak by móc instalować ładowarki szybsze, potrzebna jest nierzadko rozbudowa infrastruktury elektroenergetycznej. W ramach programu, dla operatorów sieci dystrybucyjnej, przeznaczony zostanie 1 mld zł. Środki te będą mogły być wykorzystane na budowę, rozbudowę i modernizację około 4000 km linii elektroenergetycznych (napowietrznych i podziemnych) oraz stworzenie około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych.

Wnioski o dofinasowanie w ramach ogłoszonych trzech naborów będzie można składać od 7 stycznia 2022 r. do 31 marca 2022 r., jednak nie dłużej niż do wyczerpania alokacji.

#TAGI
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com