Alstom produkuje pojazdy szynowe napędzane wodorem, a ORLEN będzie dostarczał i produkował dla nich energię. Firmy podpisały umowę o współpracy.
Alstom to międzynarodowy koncern, jeden z największych w Europie producentów infrastruktury energetycznej i branży kolejowej. Od 25 lat z sukcesami produkujący swoje pociągi w Polsce. PKN ORLEN to przodujący w Europie Środkowo-Wschodniej koncern rozwijający na masową skalę zastosowanie i produkcję zielonego wodoru. Teraz oba podmioty łączą siły.
Polskie kolejowe spółki przewozowe śmiało patrzą w kierunku przeprowadzenia „wodorowej rewolucji” na polskich torach. Plany zakupu takiego taboru, który nie tylko ogranicza koszty jego funkcjonowania, ale dąży też do neutralności emisyjnej, która już niebawem będzie w Europie tematem pilnym, szczególnie w kontekście rezygnacji z zakupu paliw z rynków wschodnich po ataku Rosji na Ukrainę, są już dziś szeroko komentowane. Wodór z powodzeniem można produkować w Polsce, a za kilka dekad będzie to podstawowe źródło energii w transporcie, ale także w zasilaniu energią całych osiedli mieszkaniowych.
Chęć na zakup pierwszych składów kolejowych zasilanych wodorem ma m.in. samorządowa spółka Koleje Wielkopolskie z Poznania. Czekając na uruchomienie środków unijnych z nowej perspektywy finansowej, przymierza się to wszczęcia postępowania przetargowego. Na taką szansę czeka Alstom, jednak chce przy tym zapewnić kupującym kompleksowe możliwości tankowania pojazdów „zielonym paliwem”. – Technologii wodorowej w transporcie kolejowym używamy już od lat i jesteśmy pierwszą firma na świecie, która uruchomiła komercyjny przewóz pasażerów pociągami wodorowymi, które są całkowicie bezemisyjne i co ważne – częściowo produkowane w Polsce. Jako pierwsi wprowadziliśmy do Polski pociągi dużych prędkości – 20 składów Pendolino. Liczę, że Alstom również jako pierwszy wprowadzi do Polski pociągi wodorowe – nie kryje nadziei Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
Wspomniane przez prezesa Alstomu regularne przewozy kolejowe taborem zasilanym wodorem mają już miejsce we Francji. To właśnie Alstom wyprodukował pierwszy na świecie skład, który z wodoru produkuje energię elektryczną. Po sobie zostawia tylko parę wodną i wodę. – W 2018 roku jako pierwszy na świecie producent oddaliśmy do użytku komercyjnego pociąg wodorowy Coradia iLint – dodaje Artur Fryczkowski, wiceprezes i dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich. – Współpraca z PKN ORLEN pozwoli nam skuteczniej realizować ambicję lidera technologicznego w przewozach kolejowych, a także ambicję Polski, jako jednego z kluczowych krajów, gdzie opracowuje się i implementuje technologie wodorowe. Główną motywacją do pracy nad technologiami wodorowymi jest konieczność szukania bezemisyjnych źródeł energii, również w transporcie. Zwiększenie zeroemisyjnego ruchu na szynach oznacza mniej zanieczyszczeń oraz mniejsze emisje CO2 – podkreśla.
Podział zadań we współpracy obu firm jest jasny – Alstom dostarcza zaawansowany tabor kolejowy, a PKN ORLEN będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów. Taka umowa włącza się w dalekosiężną strategię ORLEN-u do roku 2030, która mówi o czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, przemysł i energetyka oraz badania i rozwój.
Dodaj komentarz