Alstom i ORLEN łączą siły. Razem chcą wodorowej rewolucji na polskich torach

 |  Aleksander Karwowski

Alstom produkuje pojazdy szynowe napędzane wodorem, a ORLEN będzie dostarczał i produkował dla nich energię. Firmy podpisały umowę o współpracy.

Alstom to międzynarodowy koncern, jeden z największych w Europie producentów infrastruktury energetycznej i branży kolejowej. Od 25 lat z sukcesami produkujący swoje pociągi w Polsce. PKN ORLEN to przodujący w Europie Środkowo-Wschodniej koncern rozwijający na masową skalę zastosowanie i produkcję zielonego wodoru. Teraz oba podmioty łączą siły.

Umowa między Alstom-em i ORLEN-em ma być początkiem „wodorowej rewolucji” na polskich torach. (fot. PKN ORLEN)

Polskie kolejowe spółki przewozowe śmiało patrzą w kierunku przeprowadzenia „wodorowej rewolucji” na polskich torach. Plany zakupu takiego taboru, który nie tylko ogranicza koszty jego funkcjonowania, ale dąży też do neutralności emisyjnej, która już niebawem będzie w Europie tematem pilnym, szczególnie w kontekście rezygnacji z zakupu paliw z rynków wschodnich po ataku Rosji na Ukrainę, są już dziś szeroko komentowane. Wodór z powodzeniem można produkować w Polsce, a za kilka dekad będzie to podstawowe źródło energii w transporcie, ale także w zasilaniu energią całych osiedli mieszkaniowych.

Chęć na zakup pierwszych składów kolejowych zasilanych wodorem ma m.in. samorządowa spółka Koleje Wielkopolskie z Poznania. Czekając na uruchomienie środków unijnych z nowej perspektywy finansowej, przymierza się to wszczęcia postępowania przetargowego. Na taką szansę czeka Alstom, jednak chce przy tym zapewnić kupującym kompleksowe możliwości tankowania pojazdów „zielonym paliwem”. – Technologii wodorowej w transporcie kolejowym używamy już od lat i jesteśmy pierwszą firma na świecie, która uruchomiła komercyjny przewóz pasażerów pociągami wodorowymi, które są całkowicie bezemisyjne i co ważne – częściowo produkowane w Polsce. Jako pierwsi wprowadziliśmy do Polski pociągi dużych prędkości – 20 składów Pendolino. Liczę, że Alstom również jako pierwszy wprowadzi do Polski pociągi wodorowe – nie kryje nadziei Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg zasilany wodorem. Powstał częściowo w Polsce. (fot. Alstom)

Wspomniane przez prezesa Alstomu regularne przewozy kolejowe taborem zasilanym wodorem mają już miejsce we Francji. To właśnie Alstom wyprodukował pierwszy na świecie skład, który z wodoru produkuje energię elektryczną. Po sobie zostawia tylko parę wodną i wodę. – W 2018 roku jako pierwszy na świecie producent oddaliśmy do użytku komercyjnego pociąg wodorowy Coradia iLint – dodaje Artur Fryczkowski, wiceprezes i dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich. – Współpraca z PKN ORLEN pozwoli nam skuteczniej realizować ambicję lidera technologicznego w przewozach kolejowych, a także ambicję Polski, jako jednego z kluczowych krajów, gdzie opracowuje się i implementuje technologie wodorowe. Główną motywacją do pracy nad technologiami wodorowymi jest konieczność szukania bezemisyjnych źródeł energii, również w transporcie. Zwiększenie zeroemisyjnego ruchu na szynach oznacza mniej zanieczyszczeń oraz mniejsze emisje CO2 – podkreśla.

Podział zadań we współpracy obu firm jest jasny – Alstom dostarcza zaawansowany tabor kolejowy, a PKN ORLEN będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów. Taka umowa włącza się w dalekosiężną strategię ORLEN-u do roku 2030, która mówi o czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, przemysł i energetyka oraz badania i rozwój.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Bezprzewodowe ładowanie elektryków

Włosi testują innowacyjne rozwiązanie, pozwalające na bezprzewodowe ładowanie samochodów elektrycznych podczas jazdy. Zbudowany specjalnie odcinek drogi nazwano „Areną przyszłości”. „Arena del Futuro” to owalny odcinek drogi, który pozwala na ładowanie samochodów elektrycznych podczas jazdy. P…

Elektryczne i wodorowe autobusy wjadą do małych i średnich polskich miast

Poznaliśmy listę rankingową drugiego naboru programu „Zielony Transport Publiczny”, który ma zrewolucjonizować komunikację zbiorową w polskich miastach. Autobusy elektryczne, to w dużych aglomeracjach już żadna nowość, ale mniejszym miastom trudno jest dokonać zakupów takiego taboru z własnych bu…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com