Mimo, że to Poznań dokona największego zakupu autobusów wodorowych dla swojego MPK (25 sztuk), to jednak pierwszy tego typu pojazd w Polsce wyruszy na ulice Konina najpóźniej w lipcu. To efekt przetargu, który został rozstrzygnięty pół roku temu. Wiemy już, że fabrycznie nowy Solaris Urbino 12 hydrogen, będzie tankowany „zieloną energią” wodoru na terenie Elektrowni Konin.
To właśnie w tym miejscu rusza produkcja wodoru, którą oferować będzie ZE PAK S.A. (dawniej Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin) – spółka należąca do najbogatszego Polaka – Zygmunta Solorza. Pozwolenie dla tej spółki na prowadzenie instalacji do spalania paliw i produkcji wodoru, podpisał 31 grudnia 2021 roku Jacek Bogusławski, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego. Jak już wiadomo – „brunatne zagłębie węglowe” w okolicy Konina, przejdzie niebawem do historii. Odkrywki węgla przestaną tu być eksploatowane, a piece spalające to paliwo dla pozyskania energii elektrycznej – wygaszane. Wielkopolska w zamiarze władz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego ma być Polskim „zagłębiem wodorowym”, a Konin jego kluczowym producentem. W 2019 roku została powołana do życia Wielkopolska Platforma Wodorowa, która jest organem opiniotwórczym w kwestiach prowadzenia polityki gospodarczej w obrębie technologii nisko i zeroemisyjnych, w tym wodorowych, która skupia m.in. przedstawicieli świata nauki, samorządu, czy biznesu. – Jednym z najważniejszych zadań jakie przed nami stoi jest wytłumaczenie ludziom, że wodór jest bezpieczny, dlatego edukujemy np. poprzez patronaty nad klasami wodorowymi w wielkopolskich szkołach. Dorosłym tłumaczymy, że wodór jest bezpieczniejszy niż gaz, którym tankujemy nasze pojazdy i obalamy mity dotyczące sterowca Hindenburg, do katastrofy którego doprowadziła iskra elektryczna, a nie sam wodór – zauważa Jacek Bogusławski. Już w maju tego roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, wielkopolski samorząd zorganizuje pierwsze Środkowoeuropejskie Forum Technologii Wodorowych.
Pierwszy Polski autobus wodorowy, który zasili niebawem tabor konińskiego MZK, będzie użytkowany na zasadzie dzierżawy na okres czterech lat. Umowę z Solaris Bus & Coach, władze miasta podpisały w lipcu 2021 roku. Tak ten ważny moment dla przemian transportu zbiorowego w Polsce komentował wówczas Piotr Korytkowski, prezydent Konina. – To, że dziś podpisujemy umowę na dzierżawę autobusu wodorowego Solaris, jest dla mnie powodem do dumy i ogromnej radości. Najnowocześniejsze na świecie rozwiązania w zakresie transportu publicznego trafią właśnie do Konina. Wierzę, że to dopiero początek – skomentował, a Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach dodał, że to ważny moment także dla kierowanej przez niego spółki. – Jesteśmy świadkami nadzwyczajnej chwili. Jeszcze nie tak dawno temu nasza firma wprowadzała na polski rynek pierwsze autobusy elektryczne, dziś natomiast podpisujemy pierwszy kontrakt na dostarczenie autobusu zasilanego wodorem dla Konina. Nie raz deklarowaliśmy, że jesteśmy prekursorem przemian w transporcie publicznym w Polsce – dzisiejszy dzień doskonale to przypieczętowuje. Wodór ma szansę stać się jednym z filarów transformacji transportu publicznego w Polsce i całej Europie – podkreślił.
Instalacja spółki ZE PAK S.A. w Koninie może w ciągu doby wyprodukować 1 tonę wodoru. Wystarczy ona do zatankowania do pełna 30 autobusów zasilanych tą „zieloną energią”. Do jej powstania wykorzystywana będzie biomasa i energia słoneczna, choć w pierwszym etapie także węgiel brunatny. Po zatankowaniu, koniński Solaris będzie mógł przejechać do 350 km.