Transport publiczny

Konin pierwszym miastem z wodorowym autobusem. Tankowany będzie w elektrowni

 |  Aleksander Karwowski

Mimo, że to Poznań dokona największego zakupu autobusów wodorowych dla swojego MPK (25 sztuk), to jednak pierwszy tego typu pojazd w Polsce wyruszy na ulice Konina najpóźniej w lipcu. To efekt przetargu, który został rozstrzygnięty pół roku temu. Wiemy już, że fabrycznie nowy Solaris Urbino 12 hydrogen, będzie tankowany „zieloną energią” wodoru na terenie Elektrowni Konin.

Wodorowy Solaris gościł rok temu na testach w Koninie (fot. UM Konin)

To właśnie w tym miejscu rusza produkcja wodoru, którą oferować będzie ZE PAK S.A. (dawniej Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin) – spółka należąca do najbogatszego Polaka – Zygmunta Solorza. Pozwolenie dla tej spółki na prowadzenie instalacji do spalania paliw i produkcji wodoru, podpisał 31 grudnia 2021 roku Jacek Bogusławski, Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego. Jak już wiadomo – „brunatne zagłębie węglowe” w okolicy Konina, przejdzie niebawem do historii. Odkrywki węgla przestaną tu być eksploatowane, a piece spalające to paliwo dla pozyskania energii elektrycznej – wygaszane. Wielkopolska w zamiarze władz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego ma być Polskim „zagłębiem wodorowym”, a Konin jego kluczowym producentem. W 2019 roku została powołana do życia Wielkopolska Platforma Wodorowa, która jest organem opiniotwórczym w kwestiach prowadzenia polityki gospodarczej w obrębie technologii nisko i zeroemisyjnych, w tym wodorowych, która skupia m.in. przedstawicieli świata nauki, samorządu, czy biznesu. – Jednym z najważniejszych zadań jakie przed nami stoi jest wytłumaczenie ludziom, że wodór jest bezpieczny, dlatego edukujemy np. poprzez patronaty nad klasami wodorowymi w wielkopolskich szkołach. Dorosłym tłumaczymy, że wodór jest bezpieczniejszy niż gaz, którym tankujemy nasze pojazdy i obalamy mity dotyczące sterowca Hindenburg, do katastrofy którego doprowadziła iskra elektryczna, a nie sam wodór – zauważa Jacek Bogusławski. Już w maju tego roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, wielkopolski samorząd zorganizuje pierwsze Środkowoeuropejskie Forum Technologii Wodorowych.

To w elektrowni Konin (na pierwszym tle) produkowany będzie wodór dla konińskiego Solarisa (fot. ZE PAK)

Pierwszy Polski autobus wodorowy, który zasili niebawem tabor konińskiego MZK, będzie użytkowany na zasadzie dzierżawy na okres czterech lat. Umowę z Solaris Bus & Coach, władze miasta podpisały w lipcu 2021 roku. Tak ten ważny moment dla przemian transportu zbiorowego w Polsce komentował wówczas Piotr Korytkowski, prezydent Konina. – To, że dziś podpisujemy umowę na dzierżawę autobusu wodorowego Solaris, jest dla mnie powodem do dumy i ogromnej radości. Najnowocześniejsze na świecie rozwiązania w zakresie transportu publicznego trafią właśnie do Konina. Wierzę, że to dopiero początek – skomentował, a Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach dodał, że to ważny moment także dla kierowanej przez niego spółki. – Jesteśmy świadkami nadzwyczajnej chwili. Jeszcze nie tak dawno temu nasza firma wprowadzała na polski rynek pierwsze autobusy elektryczne, dziś natomiast podpisujemy pierwszy kontrakt na dostarczenie autobusu zasilanego wodorem dla Konina. Nie raz deklarowaliśmy, że jesteśmy prekursorem przemian w transporcie publicznym w Polsce – dzisiejszy dzień doskonale to przypieczętowuje. Wodór ma szansę stać się jednym z filarów transformacji transportu publicznego w Polsce i całej Europie – podkreślił.

Prezydent Konina po podpisaniu umowy wydzierżawienia autobusu zasilanego wodorem (fot. UM Konin)

Instalacja spółki ZE PAK S.A. w Koninie może w ciągu doby wyprodukować 1 tonę wodoru. Wystarczy ona do zatankowania do pełna 30 autobusów zasilanych tą „zieloną energią”. Do jej powstania wykorzystywana będzie biomasa i energia słoneczna, choć w pierwszym etapie także węgiel brunatny. Po zatankowaniu, koniński Solaris będzie mógł przejechać do 350 km.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

„Zielony Transport Publiczny” szansą na elektryczny autobus dla mniejszych miast

1,2 mld złotych przeznaczył Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w programie, który ma pomóc zrewolucjonizować transport publiczny w mniejszych ośrodkach miejskich. „Zielony Transport Publiczny” ruszył w lipcu br. Z zabezpieczonych w nim środków korzystają już miasta …

Alpejska przygoda Solarisa

Napędzane wodorem autobusy Solarisa pojawią się na trasach alpejskiej miejscowości Villach. Przewoźnik podpisał kontrakt na dostawę pięciu pojazdów. Operator komunikacji miejskiej w austriackich Alpach, firma OBB Postbus zakupiła w ramach ramowej umowy z początku 2021 roku pięć autobusów miejs…

Czy wodór może zaburzyć stosunki wodne w ekosystemie?

Dzisiaj pewna odmiana. Mam swoje przemyślenia i zdanie na temat wykorzystania wodoru w motoryzacji. Nie oznacza to jednak, że zamykam się na poglądy innych. Poznając ich opinie poszerzam swoją wiedzę i spojrzenie na dany temat. Temu służyła rozmowa z Panią Hanną Marliere , która sama o sobie mów…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com