ADAC sprawdziło, które auta są najbardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Ze 112 przetestowanych pojazdów najgorzej wypadło Porsche Cayenne E-Hybrid, otrzymując tylko jedną gwiazdę. Najwyżej znalazły się dwa inne modele należące do koncernu Volkswagen wyposażone w silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym. Najwyżej sklasyfikowany pojazd elektryczny uplasował się na trzeciej pozycji.
24 maja 1903 roku w Stuttgarcie założono Deutsche Motorradfahrer-Vereingung, którego nazwę w 1911 roku przekształcono na Allgemainer Deutsche Automobil Club – ADAC. Instytucja ta jest drugim na świecie automobilklubem (po amerykańskim AAA) co do liczby zrzeszonych członków. Rankingi, zestawienia i raporty publikowane przez ADAC uznaje się za miarodajne i rzetelne. Na oficjalnej stronie klubu można znaleźć opublikowane w styczniu zestawienie ADAC Ecotest 2021: najbardziej przyjazne dla środowiska samochody.
Przetestowano 112 pojazdów, wśród których znajdziemy pojazdy zasilane benzyną, olejem napędowym, gazem ziemnym, elektryki i hybrydy. Za różne rodzaje emisji przyznawano pojazdom punkty, które przekształcano w ocenę w postaci gwiazdek. Wzięto pod uwagę ekologię procesów produkcji i eksploatacji oraz udział w nich OZE. Z metodologią testów można zapoznać się na oficjalnej stronie ADAC.
Schemat ocen przedstawia się następująco: powyżej 90 pkt – 5 gwiazdek, 70-89 pkt – 4 gwiazdki, 50-69 pkt – 3gwiazdki, 30-49 pkt – 2 gwiazdki, 0-29 pkt – 1 gwiazdka. Jakie były wyniki testu?
Pierwsze miejsce zajął Seat Leon 1,5 TGI – 103 pkt, drugie VW Golf 1,5 TGI – 102 pkt, trzecie Hyundai Kona Elektro (64kWh) – 101 pkt. Dwa pierwsze pojazdy zasilane są CNG (sprężony gaz ziemny). Wśród pozostałych aut zasługujących wg. ADAC na pięć gwiazdek w pierwszej dziesiątce znajdziemy jeszcze cztery elektryczne auta: Fiat 500e Cabrio (42kWh), Renault Twingo Electric, Polestar 2Long Range Single Motor i Opel Corsa-e. Hybrydy reprezentują: Suzuki Swace 1,8 Hybrid i Toyota Yaris 1,5 Hybrid. Na ósmym miejscu uplasowała się Toyota Mirai – jedyny w zestawieniu pojazd wyposażony w ogniwa paliwowe (wodór). Ostatnie miejsce w zestawieniu zajęło Porsche Cayenne E-hybrid z jedną gwiazdką ma zaledwie 27 pkt.
Ciekawie prezentuje się liczna grupa pojazdów, która wg ADAC zasłużyła na 4 gwiazdki. Na 44 pojazdy tej grupy, aż siedemnaście posiada silnik benzynowy, dwanaście zasilanych jest dieslem, jedenaście to pojazdy elektryczne i tylko cztery to hybrydy. Należy pamiętać o tym, że testy dotyczą roku 2021 i uwzględniają aktualny mix energetyczny Niemiec. W swoich obliczeniach w przypadku samochodów elektrycznych, ADAC uwzględniło udział spalin emitowanych przez niemieckie elektrownie, zużycie testowe i straty podczas ładowania. Autorzy raportu zwracają również uwagę na to, iż w najlepszej dziesiątce nie znalazł się żaden pojazd z napędem konwencjonalnym. Przejrzałem wyniki Ecotestów od 2017 roku i tam również w górze tabeli brak takich samochodów.
Procentowy udział różnych źródeł zasilania pojazdów samochodowych w dwóch pierwszych grupach (zestawienie z 2021 roku dla grupy 4 i 5 gwiazdek) przedstawia się następująco: silniki benzynowe 32%, elektryczne 30%, diesel 22%, hybrydy 11%, CNG 2%, ogniwa paliwowe 1%. Przeglądając zestawienia ADAC Ecotest z lat od 2017 do 2021 wybrałem Hyundaia Konę Elektro (64kWh). Pierwszy raz pojazd ten zagościł w rankingu 2018 roku na miejscu piątym zdobywając wówczas 96 pkt – pięć gwiazdek. W latach 2019 i 2020 nie znalazła się w zestawieniu. Powróciła w 2021 roku zdobywając 101pkt. Zwyżka w punktacji o 5 pkt wynika prawdopodobnie ze zmiany w mixie energetycznym Niemiec. Zwiększenie udziału OZE w wytwarzaniu energii w przypadku aut elektrycznych skutkuje zmniejszeniem emisji CO2 i zanieczyszczeń związanych z jej produkcją, co jest przeliczane przez ADAC na punkty. Jest zatem wysoce prawdopodobne, że zmiany w energetyce wywindują pojazdy elektryczne w górę zestawienia w kolejnych latach. Czy tak będzie okaże się już za rok.