A jednak projekt samorządowy. Nowy wzór nalepki dla czystego transportu

 |  Aleksander Karwowski

Znamy już oficjalny wzór nalepki, która umożliwi posiadaczom samochodów zeroemisyjnych wjazd do stref czystego transportu w Polskich miastach. Zakończył się tym samym spór strony samorządowej z rządową o kształt winietki, której pierwszy wzór w opiniach samorządowców był nieczytelny.

Minister Klimatu i Środowiska ostatecznie zaakceptował pomysł i podpisał już stosowne rozporządzenie. Nowy wzór nalepki zawiera zgodnie z propozycjami strony samorządowej i przedstawicieli firm z branży elektromobilności: rok produkcji pojazdu, rodzaj paliwa, nazwę gminy i nr rejestracyjny. Jest też bardziej czytelna. Wcześniejszy zaproponowany przez resort wzór sprawiał, że pojazd zarejestrowany w danej gminie, musiałby w innej – w przypadku wjazdu do jej strefy czystego transportu – dokleić obowiązującą w danym miejscu.

Nowy wzór nalepki na przykładzie Miasta Stołecznego Warszawa (fot. Ministerstwo Klimatu)

Teraz jeden wzór będzie obowiązywał w całym kraju. „Dzięki wprowadzonym zmianom posiadacze nisko i zeroemisyjnych pojazdów, którzy nie mają specjalnych tablic, będą mogli wjeżdżać do stref w całej Polsce. Łatwiej będzie też posiadaczom aut, które zostaną uznane za dopuszczone do wjazdu w różnych gminach w Polsce – jeśli ich pojazd będzie spełniał wymagania z innej gminy, która wydała naklejkę. Będzie to możliwe do stwierdzenia na podstawie roku produkcji lub rodzaju paliwa. Na projekcie znalazł się symbol znaku oznaczającego strefę czystego transportu, aby była ona bardziej czytelna” – informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie.

Należy pamiętać, że nalepkę umieszcza się w lewym dolnym rogu przedniej szyby samochodu, z kolei sposób wydawania naklejek określi każda rada gminy w specjalnej uchwale, w której ustanowi strefę. Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu pojawi się w tym roku w Krakowie. Do ścisłego centrum miasta będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy zeroemisyjne, jednak okres wprowadzania ograniczeń będzie rozłożony na lata. Dla tych mieszkańców strefy, którzy zdecydują się na rezygnację z samochodu niespełniającego norm czystości powietrza, krakowski magistrat planuje przygotować oferty biletów sieciowych na miejską komunikację oraz dopłaty do zakupu roweru elektrycznego.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Kraków mówi: NIE dla starych diesli

Mniej trujących powietrze starych diesli, przywileje dla samochodów nisko- i zeroemisyjnych, premiowanie mieszkańców korzystających z transportu zbiorowego oraz dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych. Takie są wstępne założenia utworzenia w śródmieściu Krakowa (wewnątrz drugiej obwodnicy) Strefy…

Rząd swoje, a samorządy swoje. Spór o wzór nalepki

Z końcem stycznia resort klimatu zaprezentował wzór nalepki, która będzie upoważniać kierowców do wjazdu do stref czystego transportu w polskich miastach. Umieszczona na przedniej szybie pojazdu, ma być wyraźnym znakiem dla służb egzekwujących przepisy w takich strefach, że dany samochód spełnia …


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com