Gdańsk kończy erę spalinowych autobusów. Od teraz tylko zeroemisyjne

 |  Aleksander Karwowski

Aż 40 autobusów elektrycznych chce w najbliższych miesiącach pozyskać komunalna spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT). Ten pomorski przewoźnik sięga po środki z różnych zewnętrznych źródeł, by wcielić w życie słowa Aleksandry Dulkiewicz, prezydent Gdańska, że era autobusów nieekologicznych w rządzonym przez nią mieście dobiega końca.

Gdańska spółka odpowiedzialna za przewozy publiczne na terenie miasta ogłosiła przetarg na dostawę 18 nowych elektrycznych autobusów miejskich. 10 z nich będzie gabarytów tradycyjnych, a 8 przegubowych.

„Od teraz Gdańsk kupuje tylko zeroemisyjne autobusy” – zapowiada prezydent Gdańska (fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl)

To tylko część śmiałych planów gdańskich urzędników, bowiem starają się oni jeszcze o dotacje na zakup 14 pojazdów w ramach Polskiego Ładu, zaś 5 kolejnych ma być zakupionych ze wsparciem z programu Zielony Transport Publiczny, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W tym roku do floty GAiT dołączą także 3 elektryczne autobusy typu mini, tureckiej firmy Karsan Jest Electric, które będę obsługiwać wąskie uliczki Starego Miasta.

Nie będziemy więcej kupować autobusów spalinowych emitujących CO2 – zapowiedziała przedstawiając plany na najbliższe miesiące Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Pewien etap w historii gdańskiej komunikacji publicznej powoli dobiega końca. W gronie moich współpracowników podjęliśmy decyzję, że od dzisiaj nie kupujemy autobusów, które będą zasilane w sposób nieekologiczny. W sposób, który będzie powodował duże straty dla środowiska. Myślimy nie tylko o nas samych, ale również o tych, którzy przyjdą po nas i o tym w jakim mieście, w jakim kraju i na jakiej planecie chcemy żyć – zauważa.

3 elektryczne autobusy mini marki Karsan wyjadą na uliczki Starego Miasta (fot. Karsan)

Plany, które Dulkiewicz wyznaczyła współpracownikom do realizacji, są bardzo ambitne – w ciągu 1,5 roku nabyć dla samorządowej spółki przewozowej aż 40 elektrycznych autobusów. Na razie jednak Gdańsk przymierza się do zakupu z własnych środków 18 pojazdów, ale robi to inaczej niż większość samorządów w kraju. W przeciwieństwie do innych przewoźników, gdańskie „elektryki” nie będą ładowane na trasach przejazdu. Mają się charakteryzować dalekimi zasięgami, tak by ładować się tylko w czasie nocnego postoju w zajezdni. Dlatego postanowiono wybudować stację ładowania o dużej mocy, która jednocześnie obsługiwać będzie aż 18 pojazdów i będzie mogła być rozbudowywana o kolejne stanowiska ładowania.

Jak podkreśla gdański przewoźnik – w czasie nocnego ładowania wnętrza autobusów będą prekondycjonowane, co oznacza, że wyjeżdżając na trasę temperatura w pojeździe będzie od razu dostosowana do panujących warunków atmosferycznych na zewnątrz. W ostatnich miesiącach po gdańskich ulicach testowano elektryczne autobusy różnych producentów. Który z nich ostatecznie wygra, przekonamy się pod koniec marca.

Gdańsk Wrzeszcz PKP. Autobus elektryczny MAN Lion’s City E podczas testowych kursów na linii 124 (fot. Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl)

Władze Gdańska, mimo ambitnych planów zakupu autobusów elektrycznych, nie wykluczają spróbowania swoich sił w technologii zasilania transportu publicznego wodorem. – O tej technologii także myślimy, analizujemy rynek, który jest dość skomplikowany. Z jednej strony to kwestia pojazdów, które są droższe niż pojazdy elektryczne. Z drugiej strony to dostępność paliwa wodorowego – tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

10 proc. elektryków w samorządowej flocie. Zmiana terminu? Rząd mówi: Nie

Od 1 stycznia tego roku polskie samorządy powinny w swojej flocie pojazdów posiadać minimum 10 proc. samochodów z napędem elektrycznym. Mówi o tym wprost zapis ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku. To drugi termin wymiany pojazdów spalinowych na zeroemisyjn…

Alpejska przygoda Solarisa

Napędzane wodorem autobusy Solarisa pojawią się na trasach alpejskiej miejscowości Villach. Przewoźnik podpisał kontrakt na dostawę pięciu pojazdów. Operator komunikacji miejskiej w austriackich Alpach, firma OBB Postbus zakupiła w ramach ramowej umowy z początku 2021 roku pięć autobusów miejs…

Do Piły docierają pierwsze elektryczne autobusy. Łącznie będzie ich pięć

Piła to kolejne miasto, które zaczyna zmieniać swój tabor przewozowy na zeroemisyjny. W styczniu do tutejszego Miejskiego Zakładu Komunikacji dotarły pierwsze Solarisy Urbino 12 Electric. To obecnie najpopularniejszy model firmy z podpoznańskiego Bolechowa wybierany do transportu zbiorowego w Pol…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com