Grupa zawierająca firmy i marki należące do Zygmunta Solorza, najbogatszego Polaka, przedstawiła swoje strategiczne cele, które zacznie realizować od przyszłego roku. Część z nich nie jest niespodzianką, bowiem wdrażanie zielonej energii trwa w Polsacie i ZE PAK S.A. (spółki energetycznej Solorza) już od kilku lat.
Jednym z celów, o którym wcześniej głośno nie mówiono, jest produkcja własnego zeroemisyjnego autobusu miejskiego zasilanego wodorem. Firma posiada już jego prototyp, który przechodzi testy.
– Polska stoi przed gigantycznym wyzwaniem transformacji energetycznej. Wciąż około 70% energii w naszym kraju produkowane jest z węgla, co niesie ze sobą ogromne koszty społeczne. W związku z tym stawiamy sobie ambitne wyzwanie – obok takich usług codziennego użytku jak telefon, internet czy telewizja, chcemy dostarczać Polakom tanią i czystą energię. Dlatego została ona jednym z trzech filarów ogłoszonej przez nas Strategii 2023+ – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus. Obecna sytuacja związana z wojną toczącą się w Ukrainie i nałożeniem przez Unię Europejską embarga na rosyjskie surowce sprawia, że Polska musi zdecydowanie przestawić się na zwiększanie swojego potencjału energetycznego. To szansa dla Polsatu Plus.
Jednym z priorytetów Grupy Polsat Plus jest produkcja zielonego wodoru. Ma być on produkowany w Koninie w miejscu wygaszanych elektrowni dawnego kompleksu Pątnów-Adamów-Konin. Tutaj ma być produkowana czysta energia z paneli słonecznych i siły wiatru. – Postawiliśmy sobie ambitny cel zbudowania 1000 MW mocy produkcyjnej czystej nisko- i zeroemisyjnej energii. Będziemy ją w szczególności produkować ze słońca, wiatru, biomasy, jak również z termicznej obróbki odpadów. Jednocześnie zaczynamy rozwijać pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Będziemy produkować wodór z czystej energii, przewozić go, magazynować, dystrybuować, a jednocześnie tworzyć produkty dla użytkownika końcowego – dodaje Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus. Skoro już firma będzie posiadać wodór, to kolejnym krokiem będzie tankowanie go do autobusów miejskich, najlepiej własnej produkcji. – Zbudowaliśmy już prototyp autobusu wodorowego, który jest w trakcie homologacji i przygotowujemy budowę fabryki autobusów. W efekcie tych działań przyczynimy się do obniżenia emisji CO2 w polskiej gospodarce aż o ponad 2 mln ton rocznie – ujawnia Stec.
Sam prototyp nowego polskiego autobusu wodorowego powstawał po cichu w świdnickiej Strefie Aktywności Gospodarczej. To właśnie Świdnik ma być miejscem produkcji zeroemisyjnego pojazdu, którego z taśm fabrycznych ma wyjeżdżać 100 sztuk rocznie. Do tego celu Polsat Plus kupił 5-hektarową działkę na której powstanie nowoczesna fabryka. Jej pełne moce produkcyjne mają być osiągnięte w 2023 roku i będzie to drugi największy zakład produkcyjny w Świdniku, tuż za zakładami lotniczymi.