Oto koniec świata – AMG bez spalinowego silnika! A może początek?

 |  Piotr Myszor

Świat się kończy – oto AMG, które nie dudni, nie warczy, nie pierdzi i nie śmierdzi, bo nie ma spalinowego silnika. Ma za to dwa silniki elektryczne, po jednym na każdą oś. A do tego cały zestaw gadżetów łączących tradycyjne podejście do zabawy z jazdy AMG ze światem elektromobilności.

Wraz z elektrycznymi silnikami samochód otrzymał też nowy dźwięk, a w zasadzie dwa. W wersjach Authentic i Performance, czyli odgłos malaksera na wolniejszym i szybszym biegu. OK, przyjmuję elektromobilność i rozumiem potrzebę udźwiękowienia tych samochodów, ale dźwięków „komponowanych” dla samochodów elektrycznych jakoś nie potrafię traktować poważnie. Za to osiągi AMG EQS 53 4MATIC to zdecydowanie poważna sprawa.

fot. Mercedes

W podstawowej wersji napęd ma moc 658 KM i maksymalny moment obrotowy 950 NM, a z pakietem Dynamic + moc 761 KM i moment 1020 Nm. Słabszy ma maksymalną prędkość ograniczoną do 220 km/h, a mocniejszy do 250 km/h. Przyspieszenie to odpowiednio 3,8 s i 3,4 s.

Czterystuwoltowy zestaw bateryjny zawiera 107,8 kWh energii, zapewniając zasięg 529 – 586 km. Przy pomocy szybkich ładowarek do 200 kW prądu na 300 km można naładować je w 19 minut. Zestaw ma wytrzymać 10 lat lub przebieg 250 000 km. Nabywcy tego samochodu zyskują dostęp do pół miliona punktów ładowania (z tego 200 000 w Europie) w 31 krajach. Samochód zbiera dane w czasie rzeczywistym i jest w stanie podpowiedzieć dostępność stacji w sąsiedztwie czy na trasie. Mało tego system Infotainment zawiera nawigację, która przy wyborze trasy bierze pod uwagę spodziewane zapotrzebowanie na energię, zależne od jej specyfiki, ale też prognozowanego zużycia przez system ogrzewania lub klimatyzacji i sieć dostępnych ładowarek.

fot. Mercedes

Specjalnie dla samochodów elektrycznych zaprojektowano także opony, wykorzystywane w tym modelu – Michelin Pilot Sport EV. Układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami i 6 zaciskami na każdą z nich także zaprojektowano z myślą o nowej funkcji, czyli odzyskiwaniu energii.

Oczywiście pomijając napęd, samochód musi zasługiwać na miano AMG. Ma więc sporo elektroniki, która ma zapewnić dynamiczne, zwinne, ale stabilne zachowanie w każdych warunkach jazdy. Silnik dostarczy momentu obrotowego w sposób zapewniający bardziej komfortową jazdę lub sportową. Elektronicznie sterowane zawieszenie ma regulowany poziom tłumienia, dostosowywany automatycznie do warunków jazdy i nawierzchni. W sumie AMG Dynamic Select pozwala wybrać 5 trybów jazdy, od komfortu po sport plus, dodając tryb na śliskie nawierzchnie i tryb indywidualny, w którym kierowca działanie wspomagających go systemów może dostosować do własnych upodobań.

fot. Mercedes

Ciekawy jest także system infotainment MBUX, pojmujący rozrywkę przez pryzmat zabawy z jazdy. Jego częścią jest AMG Track Pace, czyli wirtualny inżynier wyścigowy, który zapisuje 80 parametrów związanych z jazdą, czasem, przyspieszeniem czy prędkością. Wirtualny inżynier analizuje je później podpowiadając gdzie można poprawić dynamikę i efektywność jazdy.

fot. Mercedes

Mercedes AMG EQS 53 4MATIC+ to pierwszy w pełni elektryczny ambasador w segmencie Performance, wyprodukowany w Affalterbach. Jest stworzony specjalnie dla entuzjastów samochodów, którzy szukają połączenia innowacyjnej mobilności elektrycznej z luksusową atmosferą, sportowym charakterem i dynamiką jazdy – mówi Philipp Schiemer, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH i zapowiada kolejne całkowicie elektryczne modele AMG.

fot. Mercedes
#TAGI
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com