Samochody przyjazne dla środowiska wg ADAC

 |  Tomasz Napierała

ADAC sprawdziło, które auta są najbardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Ze 112 przetestowanych pojazdów najgorzej wypadło Porsche Cayenne E-Hybrid, otrzymując tylko jedną gwiazdę. Najwyżej znalazły się dwa inne modele należące do koncernu Volkswagen wyposażone w silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym. Najwyżej sklasyfikowany pojazd elektryczny uplasował się na trzeciej pozycji.

24 maja 1903 roku w Stuttgarcie założono Deutsche Motorradfahrer-Vereingung, którego nazwę w 1911 roku przekształcono na Allgemainer Deutsche Automobil Club – ADAC.  Instytucja ta jest drugim na świecie automobilklubem (po amerykańskim AAA) co do liczby zrzeszonych członków. Rankingi, zestawienia i raporty publikowane przez ADAC uznaje się za miarodajne i rzetelne. Na oficjalnej stronie klubu można znaleźć opublikowane w styczniu zestawienie ADAC Ecotest 2021: najbardziej przyjazne dla środowiska samochody.

Elektryczny chińsko-szwedzki Polestar uplasował się w pierwszej dziesiątce. (fot. Polestar)

Przetestowano 112 pojazdów, wśród których znajdziemy pojazdy zasilane benzyną, olejem napędowym, gazem ziemnym, elektryki i hybrydy. Za różne rodzaje emisji przyznawano pojazdom punkty, które przekształcano w ocenę w postaci gwiazdek. Wzięto pod uwagę ekologię procesów produkcji i eksploatacji oraz udział w nich OZE. Z metodologią testów można zapoznać się na oficjalnej stronie ADAC.

Schemat ocen przedstawia się następująco: powyżej 90 pkt – 5 gwiazdek, 70-89 pkt – 4 gwiazdki, 50-69 pkt – 3gwiazdki, 30-49 pkt – 2 gwiazdki, 0-29 pkt – 1 gwiazdka. Jakie były wyniki testu?

Na pierwszym miejscu w teście ADAC uplasował się Seat Leon z silnikiem zasilanym CNG. (fot. Seat)

Pierwsze miejsce zajął Seat Leon 1,5 TGI – 103 pkt, drugie VW Golf 1,5 TGI – 102 pkt, trzecie Hyundai Kona Elektro (64kWh) – 101 pkt. Dwa pierwsze pojazdy zasilane są CNG (sprężony gaz ziemny). Wśród pozostałych aut zasługujących wg. ADAC na pięć gwiazdek w pierwszej dziesiątce znajdziemy jeszcze cztery elektryczne auta: Fiat 500e Cabrio (42kWh), Renault Twingo Electric, Polestar 2Long Range Single Motor i Opel Corsa-e. Hybrydy reprezentują: Suzuki Swace 1,8 Hybrid i Toyota Yaris 1,5 Hybrid. Na ósmym miejscu uplasowała się Toyota Mirai – jedyny w zestawieniu pojazd wyposażony w ogniwa paliwowe (wodór). Ostatnie miejsce w zestawieniu zajęło Porsche Cayenne E-hybrid z jedną gwiazdką ma zaledwie 27 pkt.

Drugie miejsce w tym zestawieniu, zajął zasilany także gazem ziemnym, Volkswagen Golf 8. (fot. Volkswagen)

Ciekawie prezentuje się liczna grupa pojazdów, która wg ADAC zasłużyła na gwiazdki. Na 44 pojazdy tej grupy, aż siedemnaście posiada silnik benzynowy, dwanaście zasilanych jest dieslem, jedenaście to pojazdy elektryczne i tylko cztery to hybrydy. Należy pamiętać o tym, że testy dotyczą roku 2021 i uwzględniają aktualny mix energetyczny Niemiec. W swoich obliczeniach w przypadku samochodów elektrycznych, ADAC uwzględniło udział spalin emitowanych przez niemieckie elektrownie, zużycie testowe i straty podczas ładowania. Autorzy raportu zwracają również uwagę na to, iż w najlepszej dziesiątce nie znalazł się żaden pojazd z napędem konwencjonalnym. Przejrzałem wyniki Ecotestów od 2017 roku i tam również w górze tabeli brak takich samochodów.

Zaskoczeniem jest wysoka pozycja, nieznanego u nas prawie, elektrycznego Fiata 500e Cabrio. (fot. Fiat)

Procentowy udział różnych źródeł zasilania pojazdów samochodowych w dwóch pierwszych grupach (zestawienie z 2021 roku dla grupy 4 i 5 gwiazdek) przedstawia się następująco: silniki benzynowe 32%, elektryczne 30%, diesel 22%, hybrydy 11%, CNG 2%, ogniwa paliwowe 1%. Przeglądając zestawienia ADAC Ecotest z lat od 2017 do 2021 wybrałem Hyundaia Konę Elektro (64kWh). Pierwszy raz pojazd ten zagościł w rankingu 2018 roku na miejscu piątym zdobywając wówczas 96 pkt – pięć gwiazdek. W latach 2019 i 2020 nie znalazła się w zestawieniu. Powróciła w 2021 roku zdobywając 101pkt. Zwyżka w punktacji o 5 pkt wynika prawdopodobnie ze zmiany w mixie energetycznym Niemiec. Zwiększenie udziału OZE w wytwarzaniu energii w przypadku aut elektrycznych skutkuje zmniejszeniem emisji CO2 i zanieczyszczeń związanych z jej produkcją, co jest przeliczane przez ADAC na punkty. Jest zatem wysoce prawdopodobne, że zmiany w energetyce wywindują pojazdy elektryczne w górę zestawienia w kolejnych latach. Czy tak będzie okaże się już za rok.

#TAGI
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Bezprzewodowe ładowanie elektryków

Włosi testują innowacyjne rozwiązanie, pozwalające na bezprzewodowe ładowanie samochodów elektrycznych podczas jazdy. Zbudowany specjalnie odcinek drogi nazwano „Areną przyszłości”. „Arena del Futuro” to owalny odcinek drogi, który pozwala na ładowanie samochodów elektrycznych podczas jazdy. P…

Chińskie koncerny wchodzą na unijne rynki dzięki elektrykom

Dwie dekady temu śmialiśmy się widząc Chińczyków mierzących samochody podczas międzynarodowych salonów samochodowych. Dekadę temu śmialiśmy się, kiedy chiński Great Wall próbował wprowadzać swoje tanie i ubogie wówczas konstrukcje na nasz rynek. W tym roku chińskie elektryki już tu są, a w przysz…

Coraz większy udział pojazdów elektrycznych

W 2021 roku sprzedano o blisko 64 procent samochodów elektrycznych i hybrydowych więcej niż w 2020 roku. Ponad 17 procent produkcji to pojazdy tego typu. Grupa Volkswagen podsumowała miniony rok produkcji. Elektromobilni pesymiści przekonują, że samochody elektryczne to pomyłka, że jest i…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com