Miejscowość Port of Bar, w nadmorskiej części Czarnogóry wybrał do obsługi komunikacji miejskiej budowany w Polsce model Solaris Urbino 12 mild hybrid. Tym samym Solaris wszedł na nowy, 33. już rynek na liście krajów, w których obecne są pojazdy tej marki.
Co prawda włodarze czarnogórskiego miasta zamówili w ramach zorganizowanego przetargu tylko jeden autobus, ale od czegoś trzeba zacząć. Na początku maja została zawarta umowa z nowym klientem w portfolio firmy Solaris – Port of Bar. Zamawiającym jest firma obsługująca główny port morski w Czarnogórze. Pojazd który wybrano to niskoemisyjny autobus Urbino 12 mild hybrid, który będzie przeznaczony głównie do przewozu pracowników i gości portu.
Ta współpraca otworzyła przed powstałą w Polsce i produkującą w podpoznańskim Bolechowie firmą kolejny, 33. już rynek, w którym autobusy Solaris obsługują komunikację zbiorową. Zakup jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu SuMo (Sustainable Mobility in the Port Cities of the Southern Adriatic Area) – program Interreg IPA CBC Italy-Albania-Montenegro.
Pojazdy typu mild hybrid mają zbliżone działanie do autobusów hybrydowych, oferują zatem szereg korzyści środowiskowych i ekonomicznych, zapewniając jednocześnie znaczną elastyczność. System wykorzystany w Urbino mild hybrid bazuje na silniku spalinowym, wspomaganym przez tzw. elektryczną jednostkę, która pracuje jako generator prądu. Maszyna elektryczna pozwala odciążyć pracę silnika spalinowego, co przekłada się na oszczędność paliwa oraz redukcję emisji spalin. Rozwiązanie mild hybrid bazuje na technologii rekuperacyjnej: system odzyskuje i składuje energię podczas hamowania. Pozyskana energia jest przechowywana w magazynie energii, a następnie wykorzystywana, gdy silnik jest bardziej obciążony – np. w trakcie przyspieszania. Maszyna pracuje wtedy jako silnik elektryczny.
W efekcie pojazdy typu mild hybrid emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska.Autobus przeznaczony do obsługi ruchu portowego w położonej na południu Czarnogóry miejscowości Bar będzie posiadał 29 miejsc siedzących. Pojazd w układzie drzwi 2-2-2 będzie wyposażony w nowoczesną klimatyzację, co jest istotne przy gorącym klimacie śródziemnomorskim. Urządzenie zapewni dużą moc chłodzenia, a także grzania, co przełoży się na komfort dla pasażerów w każdej porze roku. Kabina kierowcy zostanie zaprojektowana w typie zamkniętym, z wysokimi szybami, gwarantując kierowcy izolację i komfortowe warunki pracy, a także bezpieczeństwo. Podobne pojazdy oferowane od 2020 roku zakupili już Niemcy (16 pojazdów), Austia (4 autobusy). Blisko trzydzieści zasiliło także komunikację miejską w Łodzi.