Napędzane wodorem autobusy Solarisa pojawią się na trasach alpejskiej miejscowości Villach. Przewoźnik podpisał kontrakt na dostawę pięciu pojazdów.
Operator komunikacji miejskiej w austriackich Alpach, firma OBB Postbus zakupiła w ramach ramowej umowy z początku 2021 roku pięć autobusów miejskich których napęd stanowi wodór. Umowa zakłada w kolejnych miesiącach zakup do 40 tego typu pojazdów. Inwestycja zbiega się z wdrożeniem projektu H2 Carinthia, który ma na celu wspierać rozwój technologii wodorowej w tym regionie Alp.
Wykorzystanie wodoru w transporcie jest realną szansą na zmniejszenie emisji generowanych przez ten sektor i poprawę powietrza w tej części Alp. Władze miast w austriackim regionie Karyntia widzą w tym ogromny potencjał, stąd decyzja o wprowadzeniu projekt H2 Carinthia, którego celem jest wykorzystywanie energii z wodoru na tym obszarze. Dotyczy to zarówno komunikacji miejskiej, jak i transportu i przemysłu. W ramach projektu już niebawem będzie pierwsza w Karyntii stacja tankowania wodorem.
Na początku 2021 roku firma z Bolechowa podpisała umowę ramową, która przewiduje dostarczenie 40 autobusów zasilanych wodorem do 2023 roku. W grudniu 2021 austriacki przewoźnik skorzystał z tej opcji i złożył pierwsze zamówienie – na 5 modeli Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojazdy wykorzystują energię produkowaną na pokładzie przez zestaw ogniw paliwowych. Dzięki zastosowanej technologii autobus może w każdych warunkach, całkowicie bezemisyjnie, przejechać około 350 km. Na realizację zamówienia Solaris ma czas do końca listopada 2022. Innowacyjne pojazdy będą kursować w Villach, stolicy Alp Karynckich.Pierwsze testy wodorowego Solarisa odbyły się w Villach latem 2021 roku. Pojazd cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem lokalnych przewoźników.
Po testach w Karyntii, wodorowy Solaris był prezentowany także w regionie Górnej Austrii. Operator, firma OBB Postbus, to największy przewoźnik na terenie Austrii. Współpraca Postbus z Solarisem sięga 2009 roku, a w barwach Postbus kursuje do dziś około 169 pojazdów Urbino. – Otwarcie nowego „elektrycznego” rozdziału we współpracy z klientem Postbus to dla nas nie tylko duża nobilitacja, ale także szansa, by poprzez innowacyjne rozwiązania przyczynić się do zielonej zmiany w transporcie publicznym w Austrii. Patrząc na to, jak wielkie zainteresowanie technologią wodorową i elektryczną w autobusach wyrażają klienci z Austrii, z optymizmem patrzę na rozwój zrównoważonego transportu w tej części Europy -mówi Petros Spinaris, członek zarządu firmy Solaris Bus & Coach sp. z o.o.