20 przegubowych elektrycznych autobusów i tyle samo stacji do ich ładowania już niebawem pojawi się na ulicach Krakowa. W 2023 roku flota elektrycznych publicznych pojazdów w Krakowie osiągnie wartość 100 sztuk i tym samym będzie to jeden z większych zeroemisyjnych taborów w Polsce.
Podpisanie przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie (MPK) umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), oznacza pozyskanie przez tego pierwszego aż 41,7 mln złotych dotacji na zakup zeroemisyjnego taboru. Środki te pozwolą zaspokoić 80 proc. kosztów całej transakcji. – Nowe pojazdy trafią do Krakowa w 2023 roku. To kolejna realizowana w naszym mieście inwestycja, dzięki której mieszkańcy zyskają komfortowe i bezpieczne pojazdy przyjazne dla środowiska – komentuje przyznanie dotacji Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Dziś już wiemy, że nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w platformę umożliwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach. Z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących w pojazdach zostanie zamontowany system głosowego zapowiadania przystanków. Komfort podróży w okresie letnim pasażerom zapewni klimatyzacja. W środku nie zabraknie także portów USB do ładowania smartfonów. Przetarg na zakup autobusów zostanie opublikowany niebawem. Warto wspomnieć, że już dziś tabor krakowskiego MPK jest jednym z najbardziej „elektrycznych” w Polsce. Tylko w 2021 roku zamówiono tu aż 50 sztuk przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 electric, które pojawiły się na ulicach miasta. Po zrealizowaniu najnowszego zakupu, tabor elektrycznych autobusów w Grodzie Kraka będzie liczył 100 sztuk.