Transport w mieście

Elektryczny rower miejski, ale długoterminowo. Kraków wprowadza zmiany

 |  Aleksander Karwowski

Czy krótkoterminowy, a wręcz kilku lub kilkunastominutowy najem rowerów miejskich ma sens? Takie pytanie zadają sobie przedstawiciele krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego (ZTP). Mają nowy pomysł dla mieszkańców i turystów.

Od 2019 roku nie działa w grodzie Kraka system roweru miejskiego Wavelo. Po zerwaniu ośmioletniej koncesji z magistratem przez podmiot prywatny, system przestał istnieć. Z kolei rok 2020 przyniósł pandemię, a wraz z nią pytania – czy używanie publicznego roweru jest w ogóle bezpieczne. Ten dwuletni okres przerwy dał do myślenia krakowskim urzędnikom, czy nie lepiej zbudować nowy miejski system rowerowy, ale oparty o wynajem długoterminowy w postaci abonamentu.

Kraków stawiać będzie na najem długoterminowy (fot. ZTP Kraków)

Idea najmu roweru miejskiego na kilka czy kilkanaście minut w dużych miastach Zachodniej Europy, zdaje się powoli wyczerpywać. Koszty serwisowania i relokowania rowerów w obrębie miasta przynosi rosnące koszty. Firmy prywatne coraz częściej wycofują się z takich umów, a ich rowery znikają z ulic wielu miast. To zagrożenie zauważono także w Krakowie. I tu pojawia się nowy pomysł – najem długoterminowy. Polega on na opłaceniu miesięcznego abonamentu na rower, w ramach którego koszty jego napraw i serwisowania będą pokrywane ze środków całego systemu. Miasto zapewni 48-godzinną gwarancję naprawy jednośladu lub wymianę na sprawny. Do dyspozycji krakowian mają być udostępnione rowery tradycyjne oraz wspomagane elektrycznie. – Miasto liczy na to, że nowa oferta spotka się z szerokim zainteresowaniem i w konsekwencji przyczyni się do wzrostu udziału ruchu rowerowego w transporcie. Dzięki temu, że miejska wypożyczalnia będzie dysponować także flotą rowerów elektrycznych, których ceny są stosunkowo wysokie, osoby chcące wypróbować ten środek transportu, będą to mogły zrobić na korzystnych warunkach – zachęca krakowski Urząd Miasta.

Park-e-bike działa przy węźle komunikacyjnym Czerwone Maki (fot. ZTP Kraków)

Warto dodać, że w dalszym ciągu będzie kontynuowany miejski system średnioterminowego najmu e-rowerów Park-e-Bike. Znajduje się on na parkingu P&R Czerwone Maki i liczy sobie 43 elektryczne rowery. Niebawem ZTP planuje dokupić 100 kolejnych. Użytkownik Systemu Park-e-Bike może jednoślad zaparkować w trybie postoju w dowolnym ogólnodostępnym punkcie na terenie Krakowa oraz Skawiny.

Dziś, mimo rozwoju infrastruktury rowerowej, istniejące jeszcze miejskie systemy rowerowe borykają się z problemami – liczba wypożyczeń maleje, a formuła najmu krótkoterminowego wydaje się powoli wyczerpywać. Uruchamianiem wypożyczalni, nawet na czysto komercyjnych zasadach, w coraz mniejszym stopniu zainteresowane są podmioty prywatne, jak choćby duże zagraniczne korporacje oferujące w polskich miastach elektryczne hulajnogi. Dlatego konieczne jest poszukiwanie nowych rozwiązań, które sprawią, że na ulice znów wyjadą publiczne, miejskie rowery – przekonuje krakowski magistrat. Czy podobne rozważania prowadzone są w innych polskich samorządach odczuwających mniejsze zainteresowanie rowerem miejskim w Polsce? Jak informuje Portal Samorządowy, w latach 2019-2021, tylko w Piotrkowie Trybunalskim i Opolu rosła liczba wypożyczeń publicznych jednośladów. W samym Poznaniu w roku 2018 wypożyczono miejski rower milion razy. W roku ubiegłym już tylko 310 tysięcy razy.

Park-e-bike ma być doposażony o 100 nowych „elektryków” (fot. ZTP Kraków)
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Jeżdżący słupek do wszystkiego

Skuter, wózek inwalidzki, ciągnik dla niewielkich platform towarowych czy wózków osobowych. Toyota C+walk może wcielać się w różne role, a prawdopodobnie jest dopiero na początku swojego rozwoju. Elektromobilność może się okazać w wielkomiejskim transporcie znacznie większą rewolucją niż mogła…

Mevo reaktywacja. Nowy operator trójmiejskiego systemu roweru miejskiego

Po wcześniejszych perturbacjach ze sprawnym prowadzeniem systemu roweru miejskiego w 16 pomorskich gminach, w końcu wyłoniono nowego operatora. Siecią Mevo (łac. mewa) zarządzać będzie hiszpański City Bike Global S.A., który dostarcza rowery i zapewnia ich obsługę m.in. w Barcelonie, Paryżu, Hels…

Świdnica: Czy to Volvo zrewolucjonizuje miejską komunikację publiczną?

Niemal pewnym jest, że sześć nowych elektrycznych autobusów marki Volvo niebawem zasili tabor świdnickiego MPK. Z końcem stycznia poznaliśmy oferty w postępowaniu przetargowym na dostarczenie do dolnośląskiego miasta pojazdów bezemisyjnych. Najwięcej punktów w konkursie uzyskała szwedzka spółk…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com