Taki plan narysował wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński w trakcie spotkania, które odbyło się kilka dni temu w Elektrowni Powiśle w Warszawie. Wzięli w nim udział przedstawiciele polskich stowarzyszeń i firm z sektora „ładowarkowego” oraz przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Impulsem do rozwoju całej branży tworzącej infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, ma być ogłoszony niedawno priorytetowy program NFOŚiGW – „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. W jego puli znalazło się 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych. Z tych pieniędzy 1 mld zł zostanie skierowany na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a kwota 870 mln zł dotacji NFOŚiGW wesprze inwestycje w same stacje i punkty ładowania samochodów oraz stacje tankowania wodoru. – Dobrze odczytaliśmy światowe trendy. Polska już teraz jest największym eksporterem baterii samochodowych w Unii Europejskiej, a popyt na wytwarzane w naszym kraju akumulatory litowo-jonowe, niezbędne przy produkcji pojazdów elektrycznych, stale i dynamicznie rośnie. To dzisiaj polski produkt eksportowy numer jeden – podkreśla Adam Guibourgé-Czetwertyński, wiceminister klimatu i środowiska, organizator spotkania.
Już dziś polski sektor produkcji baterii szybko się rozwija, szczególnie produkcja gotowych ogniw, ale także wielu niezbędnych komponentów i podzespołów do nich, takich jak: separatory, elektrolity, kable, elementy elektrotechniczne. – To zarazem wyzwanie ekologiczne, gdyż celem jest produkcja akumulatorów o niższym niż dotychczas śladzie węglowym, unikanie i zapobieganie zanieczyszczeniom środowiska oraz stworzenie sprawnego i wydajnego systemu recyklingu baterii samochodowych. W bieżących działaniach i planach szczególną wagę przywiązujemy właśnie do kwestii klimatycznych i środowiskowych – zauważa Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W trakcie spotkania w Elektrowni Powiśle zaprezentowano najnowsze osiągnięcia krajowej branży „ładowarkowej”. – Inwestycje w wydajną i nowoczesną infrastrukturę ładowania są kluczowe dla dalszego rozwoju rynku elektromobilności. Chcąc dać szansę korzystania z samochodu elektrycznego większej liczbie osób, musimy sprawić, aby każdy potencjalny użytkownik miał łatwy i powszechny dostęp do stacji ładowania. Jeśli nie posiada takiego urządzenia w garażu, to należy zadbać właśnie o budowę publicznej infrastruktury. To jedno z kluczowych wyzwań, na które odpowiada program dofinansowań – dodaje Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, komentując nowy program priorytetowy NFOŚiGW.