Polska ma być europejskim liderem w produkcji infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych

 |  Aleksander Karwowski

Taki plan narysował wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński w trakcie spotkania, które odbyło się kilka dni temu w Elektrowni Powiśle w Warszawie. Wzięli w nim udział przedstawiciele polskich stowarzyszeń i firm z sektora „ładowarkowego” oraz przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Adam Guibourgé-Czetwertyński (fot. MKiŚ)

Impulsem do rozwoju całej branży tworzącej infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, ma być ogłoszony niedawno priorytetowy program NFOŚiGW – „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. W jego puli znalazło się 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych. Z tych pieniędzy 1 mld zł zostanie skierowany na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a kwota 870 mln zł dotacji NFOŚiGW wesprze inwestycje w same stacje i punkty ładowania samochodów oraz stacje tankowania wodoru. – Dobrze odczytaliśmy światowe trendy. Polska już teraz jest największym eksporterem baterii samochodowych w Unii Europejskiej, a popyt na wytwarzane w naszym kraju akumulatory litowo-jonowe, niezbędne przy produkcji pojazdów elektrycznych, stale i dynamicznie rośnie. To dzisiaj polski produkt eksportowy numer jeden – podkreśla Adam Guibourgé-Czetwertyński, wiceminister klimatu i środowiska, organizator spotkania.

Adam Guibourgé-Czetwertyński (fot. MKiŚ)

Już dziś polski sektor produkcji baterii szybko się rozwija, szczególnie produkcja gotowych ogniw, ale także wielu niezbędnych komponentów i podzespołów do nich, takich jak: separatory, elektrolity, kable, elementy elektrotechniczne. – To zarazem wyzwanie ekologiczne, gdyż celem jest produkcja akumulatorów o niższym niż dotychczas śladzie węglowym, unikanie i zapobieganie zanieczyszczeniom środowiska oraz stworzenie sprawnego i wydajnego systemu recyklingu baterii samochodowych. W bieżących działaniach i planach szczególną wagę przywiązujemy właśnie do kwestii klimatycznych i środowiskowych – zauważa Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W trakcie spotkania w Elektrowni Powiśle zaprezentowano najnowsze osiągnięcia krajowej branży „ładowarkowej”. – Inwestycje w wydajną i nowoczesną infrastrukturę ładowania są kluczowe dla dalszego rozwoju rynku elektromobilności. Chcąc dać szansę korzystania z samochodu elektrycznego większej liczbie osób, musimy sprawić, aby każdy potencjalny użytkownik miał łatwy i powszechny dostęp do stacji ładowania. Jeśli nie posiada takiego urządzenia w garażu, to należy zadbać właśnie o budowę publicznej infrastruktury. To jedno z kluczowych wyzwań, na które odpowiada program dofinansowań – dodaje Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, komentując nowy program priorytetowy NFOŚiGW.

Adam Guibourgé-Czetwertyński (w środku) (fot. MKiŚ)
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

„Zielony Transport Publiczny” szansą na elektryczny autobus dla mniejszych miast

1,2 mld złotych przeznaczył Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w programie, który ma pomóc zrewolucjonizować transport publiczny w mniejszych ośrodkach miejskich. „Zielony Transport Publiczny” ruszył w lipcu br. Z zabezpieczonych w nim środków korzystają już miasta …

Mix energetyczny szansą dla motoryzacji i miast

Pierwsza część rozmowy z Hanną Marliere zakończyła się rozważaniami na temat oddziaływania na środowisko technologii wykorzystania wodoru jako nośnika energii. Spojrzenie osoby zawodowo związanej z tematami środowiskowymi pokazało mi, że temat jest bardziej skomplikowany. Jakie rozwiązania widzi …


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com