Strefa Czystego Transportu w Krakowie: ruszają konsultacje. Od 2030 r. centrum miasta wolne od spalin

 |  Aleksander Karwowski

Jeszcze w tym roku krakowska Rada Miasta ma przyjąć uchwałę wprowadzającą wewnątrz drugiej obwodnicy Strefę Czystego Transportu (SCT). Ma ona pomóc w polepszeniu jakości powietrza dawnej stolicy Polski, którą od lat trapią problemy związane z jego zanieczyszczeniem.

Jak się okazuje, transport w najstarszej części „grodu Kraka” ma ogromny wpływ na zjawisko smogu. Magistrat wraz z organizacjami rządowymi i pozarządowymi od lat walczy z męczącymi pyłami emitowanymi z różnych źródeł. To nie tylko wymiana pieców i pozbywania się tzw. „kopciuchów”. Potrzeba radykalniejszych zmian i jednym z takich pomysłów jest wprowadzenie strefy, w której przywilej będą miały zero- i niskoemisyjny transport publiczny, rowery oraz samochody o najwyższych normach emisji spalin.

W śródmieściu Krakowa do końca czerwca powstanie SCT (fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl)

Dzięki niedawnej nowelizacji Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych, już od tego roku polskie miasta mogą ustanawiać Strefy Czystego Transportu. Pracuje nad nimi kilka miast, ale to Kraków najpewniej już w czerwcu taki obszar wyznaczy na części swojego śródmieścia. Nie oznacza to jednak, że radykalne zmiany będą wprowadzone od razu. Będzie to wieloletni proces, który zakończyć ma się najpóźniej w 2030 roku, tak aby mieszkańcy Krakowa mieli czas na dostosowanie się do zmian.

Dlatego od 17 marca trwają konsultacje społeczne, które mają zmierzyć oczekiwania mieszkańców do takiej strefy oraz skonfrontować je z potrzebami miasta. Jak już informowaliśmy na naszym portalu – jednym z istotniejszych zadań do realizacji na etapie konsultacji, będzie ustalenie formy rekompensaty dla mieszkańców strefy śródmiejskiej, którzy utracą możliwość wjazdu do niej samochodami praktycznie nie spełniającymi żadnych norm emisji spalin. Mowa tu m.in. o darmowych biletach na miejską komunikację lub dopłatę miasta do zakupu elektrycznego roweru. – Bardzo zależy nam na tym, żeby uchwała w sprawie strefy została przyjęta najpóźniej do końca czerwca. Do tego czasu zapewnimy zainteresowanym mieszkańcom i radnym możliwość wypowiedzenia się w sposób pełny i otwarty, by odpowiedzieć na wszelkie pytania i wątpliwości pojawiające się do tej pory w tym temacie. Po przyjęciu przez radnych uchwały przeprowadzimy szeroką kampanię informacyjną w Krakowie i gminach ościennych – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.

Według założeń urzędników, w pierwszym etapie chcą oni, by z ulic SCT znikały powoli samochody niespełniające żadnych uznawanych dziś norm emisji spalin. W kolejnych latach będą one dotykały tych najstarszych i „przesuwały” się z biegiem lat do tych „czystszych” i dających mieszkańcom więcej świeżego powietrza w zatłoczonym mieście. Ponieważ to Kraków będzie miał pierwszą taką strefę w kraju, to oczy innych miast – co oczywiste, są skierowane na stolicę Małopolski. Te doświadczenia być może zaowocują łatwiejszym wprowadzaniem kolejnych SCT w Polsce.

Konsultacje społeczne – harmonogram działania:

  • 17–25 marca 2022 r. – rekrutacja na spotkania warsztatowe
  • 31 marca godz. 18.00-20.00 – spotkanie informacyjne w formule online, transmitowane w mediach społecznościowych.
  • 5, 6, 7, 12, 13, 21 kwietnia godz. 18.00-20.00 – warsztaty z wybranymi losowo mieszkańcami, którzy zgłosili chęć udziału podczas rekrutacji.

Spotkania informacyjno-warsztatowe z przedsiębiorcami:
26, 27, 28 kwietnia godz. 18.00 – 20.00

Dyżury telefoniczne:

  • 9 maja godz. 17.00-19.00
  • 10 maja godz. 10.00-12.00
  • 11 maja godz. 17.00-19.00
  • 12 maja godz. 10.00-12.00
  • 13 maja godz. 14.00-16.00

Po zakończeniu konsultacji, projekt uchwały o Strefie Czystego Transportu będzie dopracowany i skierowany do Rady Miasta Krakowa.

#TAGI
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com