Spółka ElectroMobility Poland S.A. podpisała umowę z inwestorem zastępczym oraz planistą zakładu w związku z budową fabryki Izery w Jaworznie. To ważny krok, choć wciąż nie zbliża nas ani o milimetr do odpowiedzi na trzy najważniejsze pytania. Nie wiemy – jak firma sfinansuje budowę? Kto dostarczy Izerze technologii? Kiedy firma obejmie teren i będzie mogła myśleć o rozpoczęciu prac?
Spółka ElectroMobility Poland poinformowała, że zawarła umowę o ustanowienie inwestora zastępczego na wykonanie projektu budowlanego, nadzorowanie i koordynowanie prac budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zakładu produkcyjnego w Jaworznie. Inwestorem zastępczym została firma Prochem S.A., posiadająca 75-letnie doświadczenie w projektowaniu oraz realizacji inwestycji budowlanych. Ponadto Spółka ElectroMobility Poland wybrała także planistę zakładu, z którym zawarła umowę o świadczenie usług inżynieryjnych. Jest nim firma wchodząca w skład Dürr Group. Grupa pracowała m.in. dla Volkswagena w Niemczech i Chinach, Forda w Meksyku, Lotusa i wielu innych producentów samochodów.
Zakres umowy z Prochemem obejmuje koordynację i nadzór nad pracami budowlanymi, w tym: opracowanie projektu budowlanego oraz przeprowadzenie procesu przetargowego na wybór generalnych wykonawców zakładu produkcyjnego w Jaworznie. Prochem S.A. będzie także odpowiadać za uzyskanie pozwolenia na budowę (w tym m.in. decyzji środowiskowej dla inwestycji) oraz doprowadzenia do terminowego i jakościowego zakończenia wszystkich prac budowlanych, jak i odbiorowych.
– Podpisana umowa obejmuje wsparcie Inwestora od etapu koncepcji technicznych do zakończenia przez Generalnych Wykonawców obiektów budowlanych, co w pełni odzwierciedla zakres kompleksowych usług, które od lat są specjalnością Prochem – mówi Marek Kiersznicki, prezes zarządu Prochem S.A.
Piotr Zaremba, prezes zarządu ElectroMobility Poland podkreśla, że spółce zależało na znalezieniu partnera, który swoim doświadczeniem i specjalizacją w kompleksowy sposób wesprze ją w obliczu wyzwań związanych z budową zakładu produkcyjnego w Jaworznie, a Prochem ma duże doświadczenie w projektowaniu obiektów przemysłowych czy skomplikowanych instalacji technologicznych.
– Również uzgodniona formuła EPCM, w której będziemy współpracować, jest dopasowana do specyfiki naszego projektu. Łączy ona odpowiedzialność inwestora zastępczego i generalnych wykonawców, co jest istotne z punktu widzenia kontroli kosztów inwestycji, specyfikacji materiałowej i standaryzacji technicznego wyposażenia zakładu czy wymagań Spółki co do zapisów kontraktowych – powiedział Piotr Zaremba.
Do zadań planisty zakładu, którym ma być Dürr Systems AG należy m.in. zaprojektowanie linii produkcyjnych dla fabryki Izery, opracowanie koncepcji procesu produkcyjnego dla wszystkich trzech wydziałów produkcyjnych (spawalni, lakierni i montażu), opracowanie wytycznych do projektu budowlanego w zakresie technologii produkcji, a także opracowanie wewnętrznego procesu logistycznego zakładu oraz schematów funkcjonalnych dla procesu lakierniczego wraz z systemami oczyszczania powietrza. Planowaniem zakładu zajmuje się firma Dürr Consulting, będąca częścią Dürr Systems AG.
– Proces budowy zakładu produkcyjnego oraz uruchomienia produkcji łączy w sobie wiele elementów m.in.: inżynierię produkcji, procesy budowlane i uzgodnienia techniczne, wymagania środowiskowe tym samym konieczność zastosowania odpowiednich rozwiązań technologicznych w szczególności w obrębie wydziału lakierniczego czy optymalne zaplanowanie procesów logistycznych. Są one kluczowe dla prawidłowego zaprojektowania zakładu i linii produkcyjnych. W tym obszarze postawiliśmy na firmę, która jest światowym liderem rynku projektowania i dostarczania linii produkcyjnych, w szczególności dla wydziału lakierni, jak i montażu – powiedział Cyprian Gronkiewicz, Dyrektor ds. Uruchomienia Produkcji w Spółce ElectroMobility Poland. Dürr zapewni także odpowiedni poziom kompetencji w zakresie wydziału spawalni i rozwiązań logistycznych.