Komunikacja miejska

Mniejsze polskie miasta też chcą elektrycznych autobusów. Rekordowy nabór

 |  Aleksander Karwowski

To może być prawdziwa rewolucja dla komunikacji publicznej w małych i średnich polskich miastach. Gniezno, Pułtusk czy Łomża także chcą się przyłączyć do „zielonej rewolucji” w transporcie zbiorowym i wymieniać tabor wożący mieszkańców na zeroemisyjny.

Niestety, dla mniej zamożnych samorządów zakup autobusu elektrycznego czy wodorowego z własnych środków nie jest często możliwy. A przecież każde z takich miast marzy, by i w nim transport był bardziej ekologiczny, a powietrze czystsze. Tutaj pojawia się program „Zielony Transport Publiczny”, który kieruje ogromne środki dla takich właśnie samorządów.

Gdynia jest jednym z beneficjentów pierwszego rozdania środków w ramach programu (fot. Przemysław Kozłowski/Gdynia.pl)

Kraków, Poznań czy Warszawa, to wielkie samorządy, które od lat wymieniają sukcesywnie tabor swoich przewoźników na zeroemisyjny. Z zazdrością patrzą na takie zakupy włodarze i społeczności mniejszych polskich miast. Dla miasta średniej wielkości wydatek 12 mln złotych na zakup 6 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania jest trudny do zrealizowania, szczególnie kiedy trzeba budować czy remontować drogi, budować przedszkola lub kanalizacje. Tu potrzebna jest pomoc organów centralnych i tak jest właśnie z programem realizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pn. „Zielony Transport Publiczny”. – To wpłynie na znaczną poprawy funkcjonowania komunikacji zbiorowej i tym samym na komfort życia mieszkańców. Upowszechnienie autobusów zeroemisyjnych na liniach komunikacyjnych polskich miast to jeden ze sposobów na osiągnięcie odczuwalnej przez nas wszystkich poprawy jakości powietrza w kraju – mówi o programie Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.

101 samorządów zawnioskowało o środki na „elektryki” w drugim rozdaniu środków (fot. NFOŚiGW)

Małe i średnie polskie miasta (np. stolice dawniejszych województw), choć borykają się z wieloma problemami i zadaniami, to jednak dzięki pomocy organów centralnych i środków z Krajowego Planu Odbudowy, mogą z powodzeniem modernizować się i rozwijać w kierunku podobnych miast w Europie Zachodniej. – We wszystkich tych miastach występują zarazem pewne ograniczenia i bariery, jak relatywnie wysoki poziom bezrobocia, gorzej rozwinięty transport publiczny i związana z tym utrudniona mobilność, a nawet zjawisko wykluczenia transportowego. Na to nakłada się jeszcze zły stan powietrza i problemy z ograniczaniem smogu i emisji CO2, co ogólnie wpływa niekorzystnie na poziom życia mieszkańców. Inwestowanie przy pomocy dotacji i preferencyjnych pożyczek z NFOŚiGW w nowoczesny, ekologiczny, zeroemisyjny transport publiczny stwarza szansę rozwoju ekonomicznego i poprawy standardu życia – przekonuje Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW. Komunikacja to bowiem swoisty krwiobieg miast, który – jeśli jest dobrze zorganizowany, sprawny, wygodny i zarazem czysty środowiskowo – stanowi nieocenione zasilanie we wszystkich przejawach miejskiego życia. Jeśli bowiem można szybko i komfortowo dotrzeć do pracy, szkoły, domu, na zakupy, czy do lekarza – to niebagatelnie ułatwia to rozwój gospodarczy i społeczny miasta – dodaje.

W pierwszym naborze programu z dofinansowania skorzystało w sumie 31 samorządów i zrzeszeń organizujących transport publiczny w polskich miastach. Dolnośląski Bolesławiec otrzymał z NFOŚiGW: ponad 1,6 mln zł (dotacja) za zakup elektrycznego autobusu wraz ze stacją ładowania. Inny przykład to Grudziądz. To miasto nad Wisłą otrzymało blisko 35,9 mln zł (dotacja) i niemal 14,2 mln zł (pożyczka), które posłużą do zakupu 17 autobusów elektrycznych typu midi. Wrażenie robi także przykład lubelskiego Chełma. Tutaj władze planują inwestować w wodór, stąd zakup 26 autobusów napędzanych energią elektryczną wytworzoną z tego źródła. Dofinansowanie z NFOŚiGW wyniosło ponad 100,4 mln zł (dotacja). Jak widać, to poważne środki stanowiące niemal połowę rocznych budżetów niektórych samorządów.

Dzięki środkom NFOŚiGW Ostrów Wielkopolski zakupił 6 zeroemisyjnych Solarisów (fot. UM Ostrów Wlkp.)

Obecnie NFOŚiGW prowadzi kolejny etap „Zielonego Transportu Publicznego”, który zapowiada się rekordowo. W tym rozdaniu środków ze swoimi wnioskami zgłosiło się aż 101 samorządów (w tym 69 o bezzwrotną dotację), przede wszystkim od organizatorów komunikacji zbiorowej z miast mniejszych i średnich. Wartość tych nowych wniosków opiewa na kwotę ponad 1,3 mld zł, za które samorządy chcą kupić najnowocześniejsze autobusy elektryczne i wodorowe. To m.in. takie miasta jak Andrychów, Września, Jawor, Gniezno, Łomża, Ełk czy Ustrzyki Dolne. Po weryfikacji wniosków i rozstrzygnięciu naboru, skierowane do kolejnych polskich miast fundusze, pozwolą wykonać im pierwszy i bardzo poważny krok w kierunku zeroemisyjności transportu publicznego.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

„Zielony Transport Publiczny” szansą na elektryczny autobus dla mniejszych miast

1,2 mld złotych przeznaczył Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w programie, który ma pomóc zrewolucjonizować transport publiczny w mniejszych ośrodkach miejskich. „Zielony Transport Publiczny” ruszył w lipcu br. Z zabezpieczonych w nim środków korzystają już miasta …

16 elektrycznych Mercedesów eCitaro dla Gdyni

Umowę na zakup 16 fabrycznie nowych eCitaro Gdynia zawarła z firmą EvoBus w kwietniu tego roku. Zeroemisyjne pojazdy pojawią się na ulicach portowego miasta dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich w wysokości 85% całkowitych kosztów zakupu. Autobusy czekają już na pasażerów, ale zanim wyrus…

Darmowa komunikacja w Starachowicach i 20 nowych MAN-ów zasilanych CNG

To prawdziwa rewolucja. Jeszcze w 2014 roku starachowicki MZK stał nad przepaścią finansową i spółka miała problem z regulowaniem należności za paliwo. Dziś po restrukturyzacji, miasto kupiło 20 fabrycznie nowych MAN-ów Lion’s City G zasilanych gazem ziemnym, ma gotową nową zajezdnię i w dodatku …


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com