W gigafabryce Northvolt Ett w północnej Szwecji wyprodukowano wczoraj pierwsze ogniwo litowo-jonowe. Jak podkreśla firma to pierwsze ogniwo, które zostało całkowicie zaprojektowane, rozwinięte technologicznie i wyprodukowane w gigafabryce należącej do europejskiej firmy.
Ogniwo bateryjne zostało zaprojektowane w Northvolt Labs, fabryce pilotażowej Northvoltu w szwedzkiej miejscowości Västerås, która rozpoczęła produkcję na początku 2020 roku. Pierwszy produkt tej firmy ma format ogniwa pryzmatycznego i zeszło z linii produkcyjnej 28 grudnia. – Oczywiście pierwsze ogniwo to dopiero początek. W następnych latach będziemy istotnie zwiększać moce produkcyjne, aby umożliwić europejską transformację ku zdekarbonizowanej przyszłości – powiedział Peter Carlsson, współzałożyciel i CEO Northvolt.
Uruchamianie oraz zwiększanie mocy produkcyjnych fabryki będzie kontynuowane w 2022 roku i wówczas firma zacznie realizować pierwsze komercyjne dostawy do klientów, wśród których są BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars i Polestar. Northvolt zawarł już kontrakty o wartości 30 mld dolarów. W najbliższych latach możliwości produkcyjne gigafabryki Northvolt Ett wzrosną do 60 GWh/rok. W kolejce czeka nie tylko motoryzacja, ale także branża przemysłowa oraz firmy zainteresowane tworzeniem magazynów energii.
Ogniwa wyprodukowane w gigafabryce Northvolt Ett będą trafiały m.in. do gdańskiego zakładu produkcyjnego, w którym będą wykorzystywane do budowy złożonych systemów bateryjnych. – W Gdańsku wytwarzamy kompletne systemy bateryjne, których najważniejszym komponentem są ogniwa. Rozpoczęcie produkcji w Northvolt Ett oznacza, że już wkrótce zaczniemy otrzymywać ze Szwecji dostawy ogniw produkowanych w sposób zrównoważony dla środowiska, czyli z materiałów w części pochodzących z recyklingu. Produkowane są w zakładzie zasilanym wyłącznie odnawialnymi źródłami energii – mówi Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.