Skanery i czujniki na elektrycznym pojeździe. Metropolie kontrolują strefy parkowania

 |  Aleksander Karwowski

Piesi kontrolerzy w strefach płatnego parowania polskich miast, coraz częściej wspomagani są przez mobilne systemy kontroli opłat, a być może niebawem zostaną przez nie zupełnie wyparci.

Mowa tu o pojazdach wyposażonych w systemy kamer, skanerów i czujników geolokalizacyjnych, które skanują tablice rejestracyjne i robią zaparkowanym pojazdom zdjęcia. Taki system od ponad dwóch lat funkcjonuje z powodzeniem w Warszawie. Od kilku miesięcy wprowadza go też Gdańsk. By ograniczyć jego wpływ na środowisko, nowoczesną technologię montuje się na pojazdach zeroemisyjnych.

W Gdańsku postawiono na elektrycznego Peugeota e-2008 (fot. Karol Stańczak/GZDiZ)

Piesze patrole kontrolerów stref płatnego parkowania, to dziś podstawowe narzędzie egzekwowania opłat za postój w polskich miastach. Jednak w obliczu nowoczesnych technologii – ich mobilność i zakres skontrolowanych pojazdów są ograniczone. Człowieka ograniczają czysto fizyczne warunki długich odległości do przebycia i ilość skontrolowanych aut. Pojazdy z nieważną już opłatą czy w ogóle z nieopłaconym postojem, trzeba sfotografować i opisać oraz wystawić wezwanie do uiszczenia opłaty dodatkowej. To zajmuje czas. O wiele szybciej radzą sobie z tym nowoczesne systemy kontroli montowane na pojazdach elektrycznych. Jak zauważa warszawski Zarząd Dróg Miejskich (ZDM), każdy z takich pojazdów wykonuje pracę porównywalną do pracy 10 dwuosobowych pieszych patroli. Dziś są tylko ich uzupełnieniem, ale najpewniej, za kilka lat mogą ich zamienić.

Warszawa dysponuje już 9 kontrolnymi Nissanami Leaf (fot. ZDM Warszawa)

Jak to działa? Każdy mobilny system kontroli wyposażony jest, umieszczony na dachu system kamer, skanerów i czujników geolokalizacyjnych, przypominających te ze znanych pojazdów Google, które fotografują nasze okolice. Cała ta nowoczesna technologia ma za zadanie skanowanie tablic rejestracyjnych pojazdów znajdujących się w strefie oraz wykonywanie im zdjęć. Do nich są dołączane dane geolokolizacyjne oraz informacje o czasie i dacie wykonania zdjęcia. System wyszukuje w bazie, czy dany pojazd wniósł opłatę za parkowanie. By nie było tu pomyłki (kierowca może przecież udawać się w tym czasie do parkomatu), pomiar jest wykonywany dwukrotnie, w krótkim odstępie czasu, na danym odcinku drogi. – System jest prosty, szybki i jednoznacznie dokumentuje przewinienie – wskazuje nie tylko numer rejestracyjny, ale też dokładne miejsca parkowania w strefie. W razie wątpliwości, dokumentację zdjęciową swojego parkowania można sprawdzić na stronie internetowej ZDM. Miarą skuteczności systemu jest… spadająca liczba wystawionych kar. Paradoksalnie im jest ich mniej, tym lepiej. Celem nie jest bowiem karanie kierowców, lecz wyeliminowanie zjawiska unikania opłat – informuje warszawski ZDM. To właśnie Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce zdecydowało się w ten sposób wspomóc pieszych kontrolerów i jak się okazuje – wyniki jego wdrożenia zachęciły miasto do zwiększenia floty pojazdów kontrolnych. Dziś jest ich 9. Warszawa postawiła na zeroemisyjnego Nissana Leaf.

W Gdańsku mobilny system kontroli pracuje na razie po 5 godzin dziennie (fot. Karol Stańczak/GZDiZ)

Z kolei Gdańsk wdraża podobny system, ale na bazie pojazdów z rodziny Peugeot e-2008. Te pracują na ulicach miasta po 5 godzin dziennie. Podobny system planują wdrożyć także inne polskie samorządy, np. Poznań, Kraków i Częstochowa.

#TAGI
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

10 proc. elektryków w samorządowej flocie. Zmiana terminu? Rząd mówi: Nie

Od 1 stycznia tego roku polskie samorządy powinny w swojej flocie pojazdów posiadać minimum 10 proc. samochodów z napędem elektrycznym. Mówi o tym wprost zapis ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 roku. To drugi termin wymiany pojazdów spalinowych na zeroemisyjn…

Mevo na nowo. Trójmiejski system roweru miejskiego przejdzie rewolucję

Udało się podpisać umowę 16 gmin tworzących Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) z barcelońskim operatorem systemów rowerowych CityBike Global S.A. Jeden z największych systemów roweru miejskiego w Polsce, zwany „Mevo” (łac. mewa), nie miał do tej pory dobrej passy. Z poprzednim o…

Warszawa spowalnia ruch elektrycznych hulajnóg

Obowiązujące od maja 2021 roku przepisy regulujące poruszanie się e-hulajnogami ograniczyły maksymalną prędkość do 20 km/h. W Warszawie powstanę wyznaczone strefy, w których będzie można poruszać się z prędkością do 12 km/h. Wyznaczone zostaną także miejsca parkingowe. Elektryczne hulajnogi w …


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com