W Polsce elektryki najbrudniejsze? Chciałoby się, żeby nie, ale …

 |  Piotr Myszor

Chłopaki, namawiamy ludzi do złego! W trosce o środowisko zamknijmy ten portal, a otwórzmy inny, chwalący diesle. Auta elektryczne w Polsce powodują o 10 proc. wyższe emisje CO2 niż spalinowe! Tak przynajmniej wyszło „fachowcom” z Radiant Energy Group, którzy opublikowali raport wskazujący, ile emisji CO2 w poszczególnych krajach Unii Europejskiej kierowcy „oszczędzają” przesiadając się z aut elektrycznych na spalinowe. Problem w tym, że dane ściągali z sufitu. Przynajmniej te dotyczące Polski. Niewiele nam to jednak pomogło.

Najpierw śmiałem się z trójki młodych Amerykanów – dwóch absolwentów Cambridge i jednego po Uniwersytecie kalifornijskim w Berkeley, że tak głupio polegli na podstawowym zbieraniu informacji. Utwierdzili mnie w przekonaniu, że lepiej by było, żeby „młodzi gniewni”, zamiast spędzać dnie na zbawianiu świata, więcej czasu poświęcali na naukę (tu oczywiście przede wszystkim pojawiała mi się w pamięci Greta Thunberg, która protestowała na ulicy zamiast siedzieć w szkole), żeby kiedyś móc faktycznie mieć wiedzę wystarczającą, żeby coś dobrego zrobić. Potem jednak pomyślałem o tym jeszcze raz i mina mi zrzedła.

Nie pasuje do nas? Owszem. I nie tylko ze względu na palmy. (internet)

Na tabelkę trafiłem przypadkiem, ale przytrzymała mnie na dłużej – cała Unia Europejska na zielono, z słupkami zwykle przekraczającymi 40 proc. i tylko dwa kraje na czerwono – Polska i Kosowo. Ki diabeł? „Czy twój elektryczny samochód na pewno jest ekologiczny?” pytał na górze strony tytuł w serwisie Reutera.

Trzech młodziutkich Amerykanów stworzyło think tank, start-up, którego misją jest zbawienie świata, jakże by inaczej – przez uniknięcie klimatycznej katastrofy. Praca, jaką podjęli na początek wydaje się interesująca. Sprawdzili miksy energetyczne poszczególnych krajów i wyliczyli o ile przesiadka na elektryczny samochód zmniejsza rzeczywiste emisje wynikające z transportu. W Szwajcarii, Norwegii, Francji, Szwecji i Austrii poziom emisji, których unika kierowca przesiadając się z samochodu spalinowego na elektryczny sięgają według nich niemal 100 proc. W Słowacji i na Litwie to około 80 proc., na Węgrzech i na Łotwie około 70 proc., nawet na Ukrainie sporo ponad 60 proc., żeby spojrzeć tylko na kraje z naszej „półki” ekonomicznej i technologicznej. W Polsce o 10 proc. więcej emitują auta elektryczne niż spalinowe!?

Szczerze załamany poszukałem raport trzech młodzieńców, na który powoływał się Reuter. Interaktywna mapa na ich stronie pokazuje, że samochody elektryczne w Polsce emitują aż 13,1 kg CO2/100 km. To mniej więcej dwa razy więcej niż w Czechach czy Bułgarii, 5 razy więcej niż na Słowacji i na Litwie, 26 razy więcej niż we Francji. Po najechaniu myszką na obrys Polski na mapie cały ranking posypał się jak domek z kart. Według autorów raportu udział węgla w polskim miksie energetycznym wynosi aż 87 proc., a energii wiatrowej i fotowoltaicznej … nie ma u nas wcale. Dosłownie – w obu przypadkach udział 0 proc. Raport był przygotowany jesienią ubiegłego roku. Amerykanie piszą go tak, jakby wszystkie wykorzystane dane też były tak aktualne. Oczywiście, energii z węgla mamy znacznie więcej niż inni, ale energetyka odnawialna to już ponad 10 proc. naszej generacji, co najmniej od 2020 roku. Jak amerykańskie zuchy mogły tego nie zauważyć?

Udział prądu z OZE jest w Polsce na poziomie 10 procent ogólnej produkcji energii elektrycznej. (Stilo Energy)

Nie oni jedni zresztą mają dziwne źródła informacji o naszej sytuacji. Kilka miesięcy temu stowarzyszenie producentów samochodów ACEA robiło zestawienie dopłat, zwolnień podatkowych i innych korzyści, jakie otrzymują w poszczególnych krajach nabywcy elektrycznych aut. W środku euforii, jaką u nas spowodowało poszerzenie katalogu aut i zwiększenie kwot niektórych dopłat analitykom ACEA wyszło, że w Polsce nie ma żadnych dopłat.

W pierwszej chwili więc kompletnie odrzuciłem bzdurki amerykańskich „analityków”, a potem przypomniałem sobie, że ta zielona energia, z zerowym śladem węglowym to tylko 10 proc. naszego miksu, a więc o tyle mniej powinienem po prostu obniżyć wyniki. Niby jest trochę lepiej, ale w rzeczywistości nadal jesteśmy w ogonie Europy. Jeżeli wynik jest o 10 proc. lepszy to znaczy, że po prostu nie ma u nas różnicy czy jeździmy autem spalinowym czy elektrycznym. Na to samo wychodzi, tylko emisje są w nieco innym miejscu. Niedobre CO2 nie wydostaje się z rury wydechowej auta tylko komina elektrociepłowni.

Mówiąc inaczej – jeżeli nie masz na dachu własnych paneli fotowoltaicznych, żeby ładować swój elektryczny samochód, to emitujesz tyle samo co auta spalinowe, tylko że za swoją niby ekologiczną zabawkę zapłaciłeś o wiele więcej niż za porównywalne auto spalinowe, które w trasie nie zmuszałoby cię do ciągłej obawy czy dojedziesz do kolejnej ładowarki.

Więc w zasadzie do czego namawiamy?

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Panele słoneczne czas założyć. Na co zwrócić uwagę.

Myślicie o samochodzie elektrycznym, a posiadacie własny dom. Zainstalujcie panele słoneczne. Temat tym bardziej na czasie, bo zmieniające się w tym roku przepisy dotyczące sposobu rozliczania z prosumentami, pogorszą rentowność takiej inwestycji. Czasu na korzystanie z własnego prądu na dotychcz…

Mix energetyczny szansą dla motoryzacji i miast

Pierwsza część rozmowy z Hanną Marliere zakończyła się rozważaniami na temat oddziaływania na środowisko technologii wykorzystania wodoru jako nośnika energii. Spojrzenie osoby zawodowo związanej z tematami środowiskowymi pokazało mi, że temat jest bardziej skomplikowany. Jakie rozwiązania widzi …

Baterie z Tesli S przez prawie tydzień zasilają dom

Amerykański kongresmen od 4 lat zasila dom z zestawu bateryjnego rozbitej Tesli, połączonego z domową fotowoltaiką. Bez doładowywania z paneli prądu starcza na 3 – 6 dni, zależnie od pory roku. W zasadzie trudno powiedzieć czy tego faceta ekologiczne lobby powinno kochać czy nie znosić. Ameryk…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com