Mazowieckie napędzi wodór z Orlenu

 |  Aleksander Karwowski

Po innych regionach kraju, także województwo mazowieckie będzie mieć swoją Dolinę Wodorową. Kluczowym partnerem w tym projekcie będzie płocki PKN ORLEN, który stanął na czele klastra zrzeszającego przedstawicieli biznesu, nauki i finansów z całego regionu.

Cel – m.in. huby wodorowe w Płocku i Ostrołęce, prototypowa lokomotywa wodorowa oraz stacje tankowania wodoru.

Wyścig między polskimi regionami o przodownictwo w produkcji i zastosowaniu zielonego wodoru rozpędza się na dobre.

Mazowiecka Dolina Wodorowa będzie jedną z pięciu regionalnych centrów rozwoju wodoru w kraju (fot. PKN ORLEN)

Wielkopolska w Koninie ma strategicznego partnera w zasobach Grupy Polsat Plus. Z kolei mazowieckie będzie prowadzić ku neutralności emisyjnej PKN ORLEN. Umowę na utworzenie Mazowieckiej Doliny Wodorowej (MDW) podpisano w siedzibie spółki. – Dzisiejsze wydarzenie stanowi jasny dowód na postępującą transformację energetyczną w naszym kraju i świadczy o zaufaniu kolejnych regionów Polski co do sukcesu i perspektyw dla inicjowania przedsięwzięć wodorowych – mówi Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska. Do klastra przyłączyło się 37 podmiotów z terenu województwa. Jak dodaje wiceminister – jego urząd przygotowuje „Konstytucję dla wodoru”, która umożliwi szybką transformację Polski i jej regionów do produkcji zielonej energii. – Jako Ministerstwo Klimatu i Środowiska czynimy wszystko, aby zbudować solidne fundamenty pod budowę gospodarki wodorowej w Polsce. Dlatego też po przyjęciu kluczowych dokumentów tj. Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do roku 2040 (PSW) oraz Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej, Ministerstwo Klimatu i Środowiska koncentruje się obecnie nad kompleksowym pakietem legislacyjnym nazywanym „Konstytucją dla wodoru”, którego celem jest stworzenie ram regulacyjnych funkcjonowania rynku wodoru w Polsce – informuje.

Wiceminister Ireneusz Zyska: „Zbudujemy solidne fundamenty pod budowę gospodarki wodorowej w Polsce”. (fot. MKiŚ)

MDW ma być zapleczem, które swoim potencjałem sprawi, że produkcja wodoru oraz dalsze jego zastosowanie w transporcie, gospodarce, przemyśle, ciepłownictwie i energetyce, pozwoli regionowi stać się jednym z liderów „zeroemisyjnej rewolucji”. – Nisko i zeroemisyjne technologie wodorowe mają dla PKN ORLEN, jak również całej gospodarki w Polsce, szczególne znaczenie – mówi Daniel Obajtek, prezes koncernu. – Nie tylko pozwalają realizować cel neutralności emisyjnej, ale dają możliwość stopniowego zmniejszania zużycia paliw kopalnych. W ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej przewidujemy intensywny rozwój inteligentnych specjalizacji, w tym kształcenie młodzieży i studentów, którzy będą w niedalekiej przyszłości stanowić fundament polskich innowacyjnych technologii wodorowych – podkreśla.

Jeszcze w tym roku, w ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej, powstać ma Akademia wodoru i nowoczesnych technologii, która kształcić ma młodzież i technologów, do rozwoju właśnie w sektorze wodorowym. Mazowiecka Dolina Wodorowa ma opierać się na czterech filarach. Jako główny przyjęto budowę łańcucha wartości wodoru w obszarze Mazowsza, czego przykładem są planowane do wdrożenia przez PKN ORLEN pierwsze projekty wodorowe, m.in. huby wodorowe w Płocku i Ostrołęce, prototypowa lokomotywa wodorowa oraz stacje tankowania wodoru. Pozostałe filary to realizacja projektów badawczo-rozwojowych, stworzenie systemowych rozwiązań dla kształcenia wyspecjalizowanych kadr i prowadzenie działalności na rzecz wsparcia procesów regulacyjnych. MDW będzie jedną z pięciu dolin wodorowych w Polsce, które mają pracować nad szerokim zastosowaniem tej technologii.

Mazowiecką Dolinę Wodorową tworzą: PKN ORLEN S.A., Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Instytut Maszyn Przepływowych im. Roberta Szewalskiego Polskiej Akademii Nauk, Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, Instytut Energetyki Instytut Badawczy, Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica, Krajową Agencją Poszanowania Energii S.A., Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, TOYOTA Motor Poland Company Limited Spółka z o.o., Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., ALSTOM KONSTAL S.A., SIEMENS ENERGY Sp. z o.o., Solaris Bus & Coach sp. z o.o., Komunikacja Miejska Płock Sp. z o.o., Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska, Polska Izba Przemysłu Chemicznego, Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A., UNIQATE Sp. z o. o., Stomil Bydgoszcz S.A., „NanoSpaceLab” Sp. z o.o., Instytut Informatyki i Optoelektroniki, Politechnika Łódzka, Krajowa Spółka Cukrowa S.A, OMIS S.A., Microsoft Sp. z o.o. AC Spółka Akcyjna, Centrum Łukasiewicz, Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o., Fundacja KEZO, Bank Gospodarstwa Krajowego, PERN S.A, Instytut Badań Edukacyjnych, HORUS-ENERGIA Spółka z o.o., Soltec Sp. z o.o. Sp.k.

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Do 2025 roku Warszawa wyeliminuje stare silniki Diesla

Prawdopodobnie Warszawa będzie drugim polskim miastem w którym radni wprowadzą strefę czystego transportu (SCT). Jak wynika z badań zleconych przez Urząd miasta stołecznego, największym problemem dla czystości powietrza w stolicy kraju są zanieczyszczenia, które produkują stare silniki dieslowski…

Warszawa spowalnia ruch elektrycznych hulajnóg

Obowiązujące od maja 2021 roku przepisy regulujące poruszanie się e-hulajnogami ograniczyły maksymalną prędkość do 20 km/h. W Warszawie powstanę wyznaczone strefy, w których będzie można poruszać się z prędkością do 12 km/h. Wyznaczone zostaną także miejsca parkingowe. Elektryczne hulajnogi w …


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com