Technologia

Nowe baterie Volvo Cars i Northvolt wypłyną z Goteborga

 |  Piotr Myszor

Volvo i Northvolt podały informację o lokalizacji nowej fabryki akumulatorów. Zakład mający docelowo produkować rocznie ogniwa o pojemności 50 GWh stanie w Goteborgu. Moce produkcyjne to pół miliona akumulatorów, które trafią do samochodów Volvo i Polestar.

Fabryka to wynik umowy podpisanej przez obie firmy w ubiegłym roku. Wspólne inwestycje mają sięgnąć 30 mld koron szwedzkich, czyli ponad 13 miliardów złotych. Zbudowano już centrum badawczo – rozwojowe, w którym 300 inżynierów pracuje nad przyszłą generacją ogniw. Nowa fabryka w pierwszym etapie ma produkować rocznie akumulatory o mocy 30 GWh, a docelowa produkcja ma osiągnąć poziom 50 GWh. Rozpoczęto już etap uzyskiwania zezwoleń, budowa ruszy w przyszłym roku, a w 2025 roku z fabryki mają wyjechać pierwsze baterie.

Takie ogniwa wyjadą z nowej fabryki już w 2025 roku. (fot. Northvolt)

Szwedzi sprawdzili kilkanaście miejsc. Wybrali Goteborg ze względu na logistykę – to port, z którego blisko do szwedzkiej fabryki Volvo, a morzem także do drugiego europejskiego zakładu Volvo w Gandawie. Z Goteborga do Gandawy już codziennie pływają statki z częściami.

Zdaniem Petera Carlssona, współzałożyciela i CEO Northvolt popyt na akumulatory w Europie rośnie skokowo, ale inwestycje w ich produkcję nie postępują tak szybko, jak zapowiadało wielu producentów. Jego zdaniem to wynik problemów związanych ze znacznym niedoborem kompetencji, wąskich gardeł w łańcuchach dostaw materiałów, ale także wyposażenia fabryk, które są spowodowane zbyt szybkim rozwojem mocy produkcyjnych. Carlsson uważa, że najlepszym wyjściem są wspólne inwestycje producentów samochodów i ogniw. Northvolt oprócz własnej fabryki, która wkrótce rozpocznie produkcję, stawia także wspólną fabrykę z Volkswagenem, gdzie ma produkować 16 GWh, a teraz rusza z budową fabryki razem z Volvo.

Carlsson uważa, że Europie potrzeba tego typu fabryki, bo wraz z nimi zaczną się rozwijać także łańcuchy dostaw, a tylko kompletna produkcja zmniejszy zależność od Azji i pomoże zaspokoić stale rosnący popyt na nowe baterie.

#TAGI
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Powiązane artykuły

Baterie z Tesli S przez prawie tydzień zasilają dom

Amerykański kongresmen od 4 lat zasila dom z zestawu bateryjnego rozbitej Tesli, połączonego z domową fotowoltaiką. Bez doładowywania z paneli prądu starcza na 3 – 6 dni, zależnie od pory roku. W zasadzie trudno powiedzieć czy tego faceta ekologiczne lobby powinno kochać czy nie znosić. Ameryk…

Coraz większy udział pojazdów elektrycznych

W 2021 roku sprzedano o blisko 64 procent samochodów elektrycznych i hybrydowych więcej niż w 2020 roku. Ponad 17 procent produkcji to pojazdy tego typu. Grupa Volkswagen podsumowała miniony rok produkcji. Elektromobilni pesymiści przekonują, że samochody elektryczne to pomyłka, że jest i…

Elektryczne MOP-y na trasach szybkiego ruchu: 55 do końca 2022 roku

Co się stanie, gdy na autostradzie mojemu „elektrykowi” nagle zabraknie zasilania? Takie pytanie zadają sobie właściciele pojazdów zasilanych prądem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyposaża Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) przy najważniejszych drogach w kraju w stacje łado…


© All rights reserved. B2C Group sp. z o.o.
Powered by Libermedia.
Do góry
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com